Elever på Realgymnasiet i Norrköping deltar i forskningsprojekt som genom elektronik ska spåra skador hos hästar

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2018 09:00 CEST

David Hedberg med några elever på Realgymnasiet i Norrköping

Elever från hästutbildningen, djurvårdsutbildningen och teknikutbildningen på Realgymnasiet i Norrköping kommer att delta i ett nytt forskningsprojekt som startar i höst. Projektet är ett samarbete mellan Linköpings universitet, Campus Norrköping och RISE Acreo. Målet för projektet är att använda tryckt elektronik för att identifiera skador hos hästar i ett tidigt skede.

Studenter på Civilingenjörsprogrammet Elektronikdesign på Campus i Norrköping kommer i sitt examensarbete att utveckla systemet. Sensorerna placeras i en sula under hästens hov för att i ett tidigt skede kunna identifiera rörelseförändringar som skulle kunna tyda på en skada.

-Vi tycker det här är ett väldigt spännande projekt att delta i. Att eleverna får lära på riktigt och se hur det går till ute i verkligheten är viktigt för oss. När chansen att delta i detta forskningsprojekt presenterade sig så ville vi självklart vara med, säger biträdande rektor på Realgymnasiet David Hedberg.

Eleverna kommer att på olika sätt att få vara med i utvecklingsarbetet av systemet och förhoppningen är att projektet ska bidra till att fler tjejer får upp ögonen för tekniska utbildningar.

-Vi vet ju att det behövs mer tjejer på våra teknikutbildningar. Både på gymnasial nivå och på eftergymnasial nivå. Genom att delta i projektet så hoppas vi att kunna bidra och lyfta de olika möjligheter som finns i en yrkesroll som ingenjör. Att man exempelvis kan kombinera intresset för hästar och teknik samt forskning, fortsätter David.

För mer information kontakta
David Hedberg, Biträdande rektor och lärare i matematik och fysik på Realgymnasiet i Norrköping.
Mobil: 076 – 647 20 21
E-post: david.hedberg@realgymnasiet.se

Om Lärandegruppen i Sverige AB

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB och Lärande Fastighets AB. Tillsammans är vi stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 600 medarbetare och driver 17 skolor i Sverige från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Eventuell vinst återinvesterar vi i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.

Kommentarer (0)