Ny rektor på Realgymnasiet i Halmstad, Viveka Lennse Johansson

Hon blir rektor på nya Realgymnasiet i Halmstad

Hösten 2020 startar Lärande i Sverige AB upp ett nytt Realgymnasium i Halmstad. Nu är det bestämt att rektor för nytillskottet blir Viveka Lennse Johansson, som tillträder sin tjänst i mars 2020. Viveka kommer närmast från Osbecksgymnasiet i Laholms kommun där hon varit rektor.

- Det känns fantastiskt att få vara med och starta upp Realgymnasiet i Halmstad och jag är oerhört stolt och glad att ha fått det förtroendet från Lärande i Sverige, säger Viveka.

-Jag ser fram emot att få träffa alla elever och personal i höst. Att få bygga upp en skola från grunden tillsammans med lärare och elever är en möjlighet som jag särskilt ser fram emot. Det har länge varit en dröm att få göra det och nu får jag möjlighet att göra det här i Halmstad, fortsätter Viveka.

-Vi önskar Viveka varmt välkommen. Hon kommer att vara en värdefull tillgång för oss.
Hon är en erfaren skolledare med ett stort driv i att föra skola framåt, precis som vi. Hon är helt rätt person för Realgymnasiet, avslutar Patrik Wigelius, etableringschef för Lärande i Sverige.

Patrik Wigelius, etableringschef, Realgymnasiet
E-Post: patrik.wigelius@larande.se

Om Lärande i Sverige AB
Lärande i Sverige AB är ett av de största utbildningsföretagen i Sverige. Vi bedriver verksamhet inom grundskola och gymnasieskola. Företaget grundades 1999 och har växt stadigt varje år. Idag är vi cirka 640 medarbetare och driver cirka 18 skolor runt om i hela Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder.

Vi arbetar för att ge alla barn och ungdomar i våra skolor de bästa förutsättningarna för att utvecklas och lyckas under skoltiden och i framtiden. Medarbetare och elever på Lärande i Sverige skapar framtidens skola tillsammans.

Lärande i Sverige AB är ett föredöme inom svensk skola avseende kvalitet, varumärke, lönsamhet och tillväxt. Lärande i Sverige via Realgymnasiet är den aktör som har de högsta uppmätta sysselsättningstalen, 86 procent 6 månader efter avslutat gymnasium. Andel årskurs 3-elever från Realgymnasiet med gymnasieexamen var 2017 91,7 procent. Den motsvarande siffran i riket är 88 procent.

Eventuell vinst återinvesterar vi i verksamheten för att utveckla den vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för stark tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

Lärandegruppen i Sverige AB med huvudkontor i Norrköping, är en av Sveriges största friskolekoncerner. Kärnan i gruppens verksamhet är att bedriva grundskola och gymnasium. I koncernen ingår Lärande i Sverige AB som driver Realgymnasiet och Erlaskolan, Lärande Partner i Östergötland AB, Magnetica Education och Cognita Fastigheter AB. Tillsammans vill vi vara stilbildare inom svensk skola.

Inom koncernen har vi dag cirka 850 medarbetare och driver 25 verksamheter varav tre förskolor, sju grundskolor och 15 gymnasieskolor i Sverige, från Sundsvall i norr till Malmö i söder. Vårt gemensamma uppdrag är att ge så många barn och ungdomar som möjligt de bästa förutsättningar för att utvecklas under skoltiden och i framtiden.

Eventuell vinst återinvesterar vi i våra verksamheter för att utveckla dem vidare. Det har resulterat i att vi har en stabil grund för tillväxt och ekonomi som skapar trygghet för våra elever, medarbetare och partners.

För mer information om oss besök gärna LärandeRealgymnasiet och Erlaskolan.