Lärande i Sverige AB startar fordonsprogram i samverkan med Mekonomen Group

Lärande i Sverige AB startar fordonsprogram i samverkan med Mekonomen Group

Dagens verkstäder har moderniserats och för att möta kompetensbehovet hos branschen startar Lärande i Sverige ett nytänkande fordonsprogram, ProMeister Fordon, i samverkan med Mekonomen Group med start hösten 2017 i Stockholm och Lund.

"Det är fantastiskt att kunna erbjuda en kvalitativ fordonsutbildning i samarbete med Mekonomen Group. Det innebär att vi slår ihop kunskaper från fordonsbranschen men vår erfarenhet inom gymnasieskola, något som gynnar både framtidens elever och Sveriges verkstäder", säger Jan Vikström som är grundare av Lärande i Sverige AB

Framtidens skola
Mekanikeryrket har utvecklats och moderniserats parallellt med tekniken i dagens verkstäder. För att möta verkstädernas kompetenskrav behöver yrkesutbildningen för mekaniker utvecklas, därför inleddes detta samarbete. Fordonsutbildningen kommer att heta ProMeister Fordon och erbjuds genom Mekonomen Groups utbildningscenter ProMeister Academy och genom Realgymnasiet. Utbildningen kommer att omfatta en större mängd arbetsplatsförlagt lärande (APL) med möjlighet till gymnasial lärlingsutbildning

"Det blir en fordonsutbildning som baseras på resultatet av omfattande behovsanalyser av ett stort antal moderna verkstäder inom Mekonomen Group. Gemensamt har vi bästa tänkbara förutsättningar att skapa en utbildning för framtiden", avslutar Jan Vikström

Mekonomen Group bedömer att de kommer att behöva 500 mekaniker inom några år och att hela verkstadsbranschen behöver 5000 nya medarbetare.

"Fordonsmekaniker är ett framtidsyrke där det inom några år kommer att vara en stor brist på utbildad kompetens. Att höja kvaliteten på fordonsutbildningen gynnar verkstäderna som idag lägger stora resurser på att lära upp mekaniker med bristande kompetens. Det gynnar också de blivande mekanikerna som snabbare kommer vidare i sin karriär och inte minst bilägarna ”, säger Petra Bendelin, VD i Mekonomen Groups bolag ProMeister Solutions med ansvar för verkstadserbjudanden.

Jan Vikström, grundare av Lärande i Sverige AB
Mobil: 070-826 42 50 E-post: jan.vikstrom@larande.se

Petra Bendelin, VD ProMeister Solutions
Telefon: 070-424 99 19 E-post: petra.bendelin@promeister.com

Om Mekonomen Group
Mekonomen Group är Nordens ledande bildelskedja och består av de tre koncernbolagen MECA, Mekonomen och Sørensen og Balchen. Vi erbjuder ett brett och lättillgängligt utbud av prisvärda och innovativa lösningar och produkter för konsumenter och företag. Mekonomen Group har cirka 350 butiker och över 2 100 anslutna verkstäder under koncernens varumärken.

Om Lärande i Sverige AB
Lärande i Sverige AB är en av Sveriges största aktörer inom friskolemarknaden. Här arbetar våra medarbetare på Realgymnasiet och Erlaskolan som är en grundskola, med att skapa mer och bättre skola för alla våra elever. Vi startade det första Realgymnasiet 2003 och finns idag på 14 orter. Erlaskolan startades 2011 och har fyra skolor på tre orter.