Realgymnasiet ökar elevernas medvetande om globala perspektiv

Realgymnasiet ökar elevernas medvetande om globala perspektiv

Realgymnasiet i Lund deltar i ett EU-projekt som heter ”Gain global awareness”. Eleverna får möjlighet att utveckla värdefulla kunskaper genom att praktisera utomlands. Under vårterminen har sju elever från Realgymnasiet i Lund deltagit i projektet och genomfört praktik utomlands. Elever som läser hotell- och turismprogrammet har tillbringat tre veckor i Cordoba, Spanien, där de arbetat inom hotellbranschen. Elever som läser naturbruksprogrammet har tillbringat två veckor i Brasov, Rumänien, där de arbetat på en veterinärklinik samt vid s.k. dog shelters, där de tagit hand om herrelösa hundar.

Eleverna har genom sitt praktiserande tagit del av den dagliga verksamheten, fått yrkeserfarenhet från respektive bransch och utvecklat sin förståelse för ländernas kulturer. Vidare har eleverna genomgått språkkurser i spanska och rumänska. Genom att delta i projektet ges eleverna möjlighet till social och personlig utveckling och ökad global förståelse. De får också värdefulla yrkeskunskaper och etablerar yrkeskontakter, som är värdefulla när de i framtiden söker anställning.

Målsättningen med ”Gain global awareness” är att främja elevernas medvetenhet om det globala perspektivet i vardagen. För att uppmärksamma eleverna på det globala perspektivet arbetar skolans personal aktivt för att inkludera det globala perspektivet i undervisningen. I målsättningen ingår också att eleverna ska utveckla ett inkluderande synsätt på människor. Dessa målsättningar efterfrågas på arbetsmarknaden och kommer därför att öka elevernas anställningsbarhet samt att öka elevernas anställningsbarhet.

Välkommen
Välkomna att besöka elevernas fotoutställning i skolans rum för globala perspektiv på Realgymnasiet i Lund, Sankt Lars väg 88.

Denna praktik (APL, arbetsplatsförlagt lärande) genomförs under gymnasieutbildningens tredje år. Projektet drivs inom ramen för EU-kommissionens program ”Erasmus +”.

Caroline Naumann, lokal projektledare, Realgymnasiet Lund.
E-post: caroline.naumann@realgymnasiet.se