Logotyp för BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder

Konferensprogrammen klara för BILDBERÄTTANDE i Sundsvall och i Umeå

Under Almedalsveckan vill vi informera om att programmen för de första av höstens fyra konferenser inom Läsrörelsens landsomfattande projekt BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder nu är spikade. Projektet startade på Bokmässan 2018 med 50 program på bildscenen. Efter att Postkodstiftelsen beviljat Läsrörelsens medel utvecklas projektet i sju regioner i Sverige hösten 2019 och våren 2020.

Vi vänder oss till pedagoger i alla stadier – från förskola till gymnasium – till skolledare och politiker, och till en engagerad allmänhet. Stora konferenser anordnas i samarbete med museer och konsthallar i sju regioner. Den första i Sundsvall i samarbete med Kulturmagasinet/Sundsvalls museum den 11 september (omfattar länen Västernorrland, Jämtland och Gävleborg) och den andra i Umeå i samarbete med Bildmuseet den 9 oktober (omfattar länen Norrbotten och Västerbotten). Kulturskolor har specialsatsningar på bild. Filmvisningar ordnas tillsammans med Folkets Hus & Parker och Zita Folkets Bios filmpedagoger. En idéskrift tas fram.

Journalisten Gunilla Kindstrand är moderator för konferenserna.

- Den stora utmaningen är att få lärare, skolledare, politiker och samhället i stort att förstå vikten av kunskap och kompetens när det gäller bilden, säger Elisabet Reslegård, Läsrörelsens ordförande och idégivare till projektet BILDBERÄTTANDE och konsten att läsa bilder.

En annons som var införd första dagen av Almedalsveckan bifogas och konferensprogrammen för Sundsvall och Umeå. Mer information om BILDBERÄTTANDE i tidigare pressmeddelanden och om Läsrörelsens snart 20-åriga verksamhet under mottot Ge dina barn ett språk, finns på www.lasrorelsen.nu

Sanna Hallman Lundgren, kommunikatör Läsrörelsen

070-400 19 78, sanna.hallman@lasrorelsen.nu