Anna Hällgren. Foto: Johan Hällgren

Ulf Stark-priset tilldelas Anna Hällgren

Ulf Stark-priset på 10 000 kronor delas ut till Anna Hällgren av Läsrörelsens ordförande Elisabet Reslegård under En dag till minne av Ulf Stark, som arrangeras av Svenska Barnboksinstitutet tisdagen den 24 april 2018 på ABF-huset i Stockholm.

Motiveringen lyder:

”Ulf Stark-priset ges till Anna Hällgren, i många år barnbibliotekarie i Skellefteå och Västernorrland, nu frilansande bibliotekarie och ständig läsinspiratör. Hon har själv beskrivit hur hon är uppvuxen på Lennart Hellsing, Astrid Lindgren, Barbro Lindgren och Roald Dahl. I tonåren mötte hon Ulf Starks författarskap, som hon sedan följt genom åren. Det har ständigt förvånat, fångat, berört och berikat henne. Om Anna Hällgren har sagts att hon genom sitt kreativa, lekfulla och inspirerande arbete med böcker får barn och ungdomar att växa. Under åren har hon uppmärksammats och fått priser, utmärkelser och olika uppdrag.

Läsrörelsen tilldelar Anna Hällgren Ulf Stark-priset för att hon på ett fantastiskt sätt verkar i Ulf Starks anda.”

Juryn bestod av Elisabet Reslegård, Janina Orlov och Marianne von Baumgarten-Lindberg.

Anna Hällgren har arbetat som bibliotekarie i 27 år, bland annat som barnbibliotekarie, enhetschef och utvecklare av barnverksamheten på folkbiblioteken i Skellefteå samt som konsulent för litteratur- och läsfrämjande i Västernorrland. Hon är sedan 2015 en av Sveriges ledamöter i Nordiska rådets bedömningskommitté för barn- och ungdomslitteratur, samt sitter i plakettjuryn för Svensk Biblioteksförenings barn och ungdomslitteraturpriser. Hon har medverkat flertalet gånger i tidningar, radio och TV där hon inspirerat till läsning av barn- och ungdomsböcker.

-I de flesta av mina uppdrag så handlar det om vikten av att tidigt nå ut till språkligt sårbara och stärka deras läsupplevelse samt att ge glöd och stöd åt fler föräldrar, förmedlare, ungdomar, daglediga, asylsökande m fl. Alla är vi läsambassadörer i vår närhet. Att dela en läsupplevelse ger närhet och näring för alla och får oss att växa som människor, Säger Anna Hällgren.

Om Läsrörelsen och Ulf Stark

Ulf Stark (1944–2017) var och är ett av de största namnen inom svensk barn- och ungdomslitteratur och var en ständig läsfrämjare. Ulf satt i Läsrörelsens styrelse i tio år, 2008–2017. Han medverkade också i många av Läsrörelsens projekt, bland annat småbarnsprojektet BERÄTTA, LEKA, LÄSA, då han föreläste för förskolepedagoger och barnbibliotekarier i 29 kommuner i tre län, och Bok Happy Meal där han medverkat med nio böcker sedan starten 2001.

För mer information: Saga Hansén, kommunikatör. 070-483 06 17, sagahansen@outlook.com.