Läkare i världens seminarium i Kulturhuset

Läkare i världen anordnade på tisdagen den 23 februari ett seminarium i Kulturhuset på temat Papperslösas rätt till vård - hur formas diskussionen inför val 2010?

Ordförande Lotta Jansson öppningstalade på eftermiddagen med att proklamera Läkare i världens intention att arbeta så hårt för papperslösas rätt till vård, att vår egen klinik ska kunna stänga.

Därefter höll Benoît Blondel, från HUMA Networks sektion i Bryssel, ett anförande om hur situationen ser ut för papperslösas rätt till vård i de europeiska länderna.

Moderator Eva Nilsson Bågenholm, ordförande i Sveriges Läkarförbund, guidade sedan seminariets deltagare igenom det politiska, mediala och organisatioriska landskapet som frågan om papperslösas rätt till vård berör. Alla politiska partier närvarade, däribland riksdagsledamöterna Magdalena Streijffert (s) och Gunvor G Ericson (mp) samt finanslandstingsrådet Catharina Elmsäter-Svärd (m).

I den efterföljande mediala debatten, där åsikter haglade från alla håll och kanter, deltog Arenas chefsredaktör Devrim Mavi, Aftonbladets ledarskribent Ingvar Persson, SvD::s ledarskribent Sanna Rayman och debattören Dick Erixon.

Läkare i världen återkommer med fler artiklar och bildreportage från seminariet. Håll utkik på hemsidan!

• Bistånd

• läkare i världen
  • papperslösas rätt till vård
  • papperslösa