Rapport: Välkommen till den rättslösa zonen

Det är den 8 mars och den internationella kvinnodagen. Médecins du Monde i Frankrike uppmärksammar detta genom att publicera en rapport om situationen i Guatemalas fabriker.

Médecins du Monde publicerar en rapport om Guatemalas låglönefabriker: Välkommen till den rättslösa zonen. Landets geografiska läge nära USA, låga skatter och väldigt låga lönenivå har gjort det attraktivt för amerikanska och europeiska företag att placera sina fabriker där. Det handlar ofta om industri inom livsmedel och textil – maquiladoras eller det förkortade maquilas som fabrikerna också kallas.

Det jobbar mellan 75 000 och 100 000 personer i Guatemalas maquilas. 85 % är kvinnor och drygt 3/4 är under 30 år. Många anställs i fabrikerna redan som tonåringar; till och med en del innan de fyllt 13 år. Det är mest lågutbildade kvinnor där: endast en tredjedel kan läsa och skriva. Kvinnorna är i stort behov av jobb och de har svårt att ställa krav på sina arbetsförhållanden. För att få jobb måste kvinnorna ibland bevisa att de inte är gravida och skriva under kontrakt på detta. Guatemalas officiella policy är att arbetsgivare inte ska göra skillnad på personer som lever ensamma eller i förhållanden, men det finns tydliga tecken och siffror på att det är mest kvinnor som bor ensamma som får arbeten på fabriken.

Guatemala, © Lam Duc Hien

Arbetskontrakten skrivs oftast inte ut i flera kopior och emellanåt förblir de bara muntliga, således väldigt osäkra för arbetstagarna i fabrikerna. Men enligt kontrakten ska arbetarna vara på plats mellan klockan 07.00 och klockan 18.30, sex dagar i veckan (sju dagar för en grupp på 12 % ). Hotet om arbetslöshet ligger i luften vilket gör det svårt för de anställda att förändra sin vardag.

Inom livsmedelsindustrin jobbar arbetarna utan handskar eller ansiktsmask med frukt besprutad av olika kemiska bekämpningsmedel. För Médecins du Monde berättar drygt 530 arbetare om livet i fabrikerna och nästan 90 % säger att de utsatts för våld av något slag: psykiskt, fysiskt, sexuella trakasserier etc. Hälften av kvinnorna saknar statliga eller privata försäkringsskydd, så skadan vid avsked från fabrikerna skulle bli enorm.

Médecins du Monde uppmanar det Guatemaltekiska auktoriteterna till följande:
1. Att fabrikerna slutar bryta mot nationella lagarna och internationella normerna som ska garantera och skydda arbetarnas rättigheter
2. Att staten tar tillvara sin rätt att kontrollera fabrikerna så att dessa respekterar arbetsrätten, i synnerhet utifrån hälsosynpunkt, och att det tas till brådskande åtgärder så att arbetarnas rättigheter respekteras
3. Att det skapas grupper med ansvariga i fabrikerna som arbetar för arbetstagarnas hälsa

Médecins du Monde arbetar i Guatemala sedan 1983. Där bedrivs projekt som bland annat syftar till att förbättra situationen för landets kvinnor och få stopp på våld mot kvinnor. Médecins du Mondes arbete i Guatemala får ekonomiskt stöd av franska utrikesministeriet för sitt självständiga arbete på plats.

Läs mer om kvinnornas situation i Guatemala på Médecins du Mondes hemsida

Läs gärna rapporten här (på franska) BilagaStorlek Medecinsdumonde 8mars2010 Maquilas_Guatemala.pdf

• Mänskliga rättigheter