Nyheter från Haiti, 9 februari

Arbetet på Haiti går vidare. En knapp månad efter jordbävningen så fortsätter sjukvårdsarbetet dygnet runt. Médecins du Monde har nu 368 personer på plats. Efter att Médecins du Mondes ordförande Dr Olivier Bernard varit i Haiti veckorna efter jordbävningen så har nu vice ordförande Dr Thierry Brigaud och MdM Spaniens ordförande Dr Teresa Gonzalez anlänt.

Médecins du Monde finns utstationerade på tre ställen: Port au Prince, Petit Goâve och Grand'Anse. Organisationen har lämnat staden Jacmel där läget inte är lika akut som på andra ställen. Totalt sett hann över 900 personer få hjälp av Médecins du Monde i Jacmel.

Dr Christopher Bulstrode är kirurg och på plats i Haiti beskriver han mardrömmen landets befolkning lever i, bland annat i de uppsatta lägren:

Hundratals människor går omkring och pratar, säljer saker, försöker få tag på mat till sina barn, letar efter vatten och hitta något form av skydd för det regn som väntas komma. Runt hörnet är sjukhuset. Dess portar vaktas av amerikanska trupper. Det måste vara så. Även tidigt på morgonen står flera hundra människor i kö och väntar på vård, de försöker bli insläppta. Vi sätter upp operationsborden så snabbt vi bara kan.

Haitis nästa steg är återuppbyggnad. Det kommer att bli oerhört svårt. Egentligen behöver Port au Prince att rasera fullständigt till marken så att man kan bygga upp den igen. De byggnader som fortfarande står är oftast osäkra medan resten är i spillror. Men om man raserar allt, vem ska betala för återuppbyggnaden? Det här landet var bankrutt redan innan jordbävningen. Nu är det hemlöst också.

• Bistånd

• dr olivier bernard