Pressmeddelande -

Papperslösas rätt till vård: Inbjudan till seminarium den 23 februari i Kulturhuset

2010-02-22

Läkare i världen vill med detta seminarium betona vikten av alla människors lika rätt och tillgång till hälso- och sjukvård. Sverige bör följa internationella konventioner samt åtgärda de brister i lagen som FN uttalade skarp kritik mot 2006 nämligen att papperslösas behov av vård och hälsa inte tryggas i den nuvarande lagtexten.

Vår önskan är att seminariet ska bidra till en ökad förståelse om varför en lagändring behövs och att de politiska partierna under seminariet och i kommande valrörelse tydliggör sina ställningstaganden i frågan. Vi välkomnar en öppen diskussion där olika perspektiv i frågan ska debatteras.

Inbjudna paneldeltagare är bland annat riksdagsledamöterna Magdalena Streijffert (s), Gunvor G Ericson (mp), Rosita Runegrund (kd), landstingsråd från Stockholms Läns Landsting Catharina Elmsäter-Svärd (m), Gustav Andersson (c), Birgitta Rydberg (fp), Birgitta Sevefjord (v) samt Sanna Rayman (ledarskribent SvD), Ingvar Persson (ledarskribent Aftonbladet), Dick Erixon (debattör) och Devrim Mavi (chefredaktör Arena)

Moderator: Eva Nilsson Bågenholm, ordförande Sveriges Läkarförbund
Klockan 13.00–17.00
Studio 3, Kulturhuset Stockholm

Läkare i världen vill med detta pressmeddelande bjuda in journalister att delta på seminariet i publiken. Var vänlig anmäl er närvaro till Arvid Hedeborg 08-664 66 87 eller info@lakareivarlden.org (begränsat antal platser)

För mer information:
Christina Lidén, verksamhetsansvarig Läkare i världen
christina@lakareivarlden.org

• Stockholm

Läkare i världen är den svenska sektionen av Médecins du Monde, en internationell humanitär hjälporganisation som arbetar för alla människors lika tillgång till hälso- och sjukvård. Médecins du Monde bildades 1980 och finns i Sverige sedan 1991. Vi betonar att tillgång till hälso- och sjukvård är en mänsklig rättighet och ger därför hjälp och stöd till utsatta grupper i samhället, främst i form av hälso- och sjukvårdsinsatser. Vi har gjort det till vår uppgift att rapportera om när denna mänskliga rättighet kränks, såväl i Sverige som utomlands. Tillsammans bedriver vi som internationellt nätverk idag 370 projekt i 82 länder. I Sverige är vår verksamhet främst inriktad på att arbeta för papperslösas lagliga rätt till hälso- och sjukvård samtidigt som vi bedriver en läkarklinik dit papperslösa kan vända sig.

Läkare i världen/Médecins du Monde Sweden, Box 39006, 100 54 Stockholm. www.lakareivarlden.org