Bara 180 tuberkulospatienter i hela världen får nytt läkemedel

Två år efter att ett nytt läkemedel för tuberkulos godkänts har endast 180 patienter tillgång till det. Läkare Utan Gränser är mycket oroade över de höga priserna för läkemedlet delamanid, som tillkännagavs idag. Det är det japanska läkemedelsbolaget Otsuka som meddelade att de kommer att göra delmanid tillgängligt för vissa låg- och medelinkomstländer för drygt 14 000 kronor per behandling.

Detta trots att två tredjedelar av de runt 500 000 människor som varje år insjuknar i läkemedelsresistent tuberkulos skulle kunna hjälpas.

– Otsuka borde prioritera att öka tillgången till delamanid till människor vars liv skulle kunna räddas. Så mycket som möjligt borde göras för att så många människor som möjligt ska kunna dra nytta av detta nya lovande läkemedel, men i dagsläget ser vi inte att det händer, säger Grania Bridgen, läkare och tuberkulosrådgivare på Läkare Utan Gränsers Accesskampanj som arbetar för bättre tillgång till läkemedel.

Delamanid är ett av endast två nya läkemedel för tuberkulos som har tagits fram de senaste 50 åren. Det är effektivt mot de dödligaste varianterna av sjukdomen som är resistenta mot många andra läkemedel som används för att behandla tuberkulos, inklusive multiresistent och extremt resistent tuberkulos.

Delamanid måste tas tillsammans med flera andra mediciner för att effektivt behandla patienter med läkemedelsresistent tbc. De medicinerna kostar idag mellan 8 000 och 13 000 kronor per behandling för låg- och medelinkomstländer. Regeringarna i dessa länder har inte råd att betala så mycket, därför förespråkar Läkare Utan Gränser ett riktpris på runt 4 000 kronor per behandling (500 dollar) för delamanid.

Lär hela pressmeddelandet (på engelska)

• tbc
  • tuberkulos
  • läkemedelsresistent tbc
  • läkemedelsbolag

För mer information, vänligen kontakta presstjänsten i Sverige på 0708 - 33 77 40.