Coronavaccin måste göras tillgängliga för alla

Framtida vaccin mot det nya coronaviruset måste säljas till självkostnadspris och måste vara tillgängliga för alla som behöver dem, inte bara för de länder som kan betala mest. Världssamfundet måste därför ställa tydliga krav på läkemedelsbolagen för att säkerställa att den verkliga kostnaden för framtagandet av ett vaccin redovisas öppet, samtidigt som ramverket för global rättvis fördelning av framtida vaccin, som WHO håller på att ta fram, måste följas av alla länder. Det skriver den medicinska humanitära organisationen Läkare Utan Gränser i ett pressmeddelande inför torsdagens givarkonferens för vaccinalliansen Gavi. Sverige är givare till Gavi och har därmed en viktig uppgift att driva denna fråga gentemot Gavi och relevanta partners.

Läs pressmeddelandet i sin helhet längre ner på sidan, under "Bifogade filer".

För mer information eller intervjuer med talespersoner kontakta presstjänsten i Sverige på +46 (0)708 - 33 77 40.

Läs mer på lakareutangranser.se