Lägg hivpatenten i poolen!

Läkare Utan Gränser uppmanar nio av världens största läkemedelsföretag att göra ny hivbehandling tillgänglig för fler. Om de lägger sina patent för viktiga hivläkemedel i en så kallad patentpool kan miljoner människor med hiv/aids få behandling. Idag lanserar Läkare Utan Gränser mejlkampanjen "Make it happen"!

Patenten som läggs i patentpoolen kan användas av andra än den ursprungliga patentägaren. Patentpoolen förser producenter av generiska preparat och forskare med läkemedelslicenser i utbyte mot en avgift som betalas till bolaget som tagit fram det ursprungliga preparatet.

Patentpooler är redan vanligt förekommande inom andra branscher som jobbar med ny teknik och utveckling som till exempel flygindustrin och telekommunikation.

- Det är en enkel idé. Företag delar med sig av sin kunskap mot en skälig licensavgift, säger Michelle Childs från Läkare Utan Gränsers Accesskampanj, som arbetar för tillgången till livsviktiga läkemedel. Patentpoolen kan också förändra läkemedelsföretagens inställning till framställning av hivläkemedel och uppmuntra innovation inom området - ett alternativ till de konfrontationer och rättsliga efterspel som hittills präglat läkemedelsutvecklingen.

Den internationella organisationen för inköp av läkemedel, UNITAID, har utarbetat en patentpool för hivläkemedel. För att den ska fungera måste patentägarna lägga sina patent i poolen.

- Patentpoolen bygger på frivillig medverkan så läkemedelsföretagen måste själva välja om de vill vara med. Idag ber vi dem att göra det valet, säger Childs. Det är en möjlighet för läkemedelsföretagen att visa att de är genuint intresserade av att göra livräddande behandling tillgänglig för hivsmittade i utvecklingsländer. Vissa företag har redan uttryckt intresse för att vara med. Nu måste de gå hela vägen och verkligen göra sina patent tillgängliga för poolen.

För människor som lever med hiv/aids skulle en patentpool ha stor genomslagskraft. Framställningen av billigare, generiska versioner av nya läkemedel skulle kunna påskyndas. Dagens hivläkemedel skulle också kunna vidareutvecklas för att passa barn eller för att framställa säkrare, enklare kombinationer för patienten.

- Den här möjligheten kommer vid en kritisk tidpunkt, säger Erik Goemaere, läkare och medicinsk ansvarig för Läkare Utan Gränser i Sydafrika. Många av våra patienter har blivit resistenta mot sina mediciner och behöver nu nyare, mer effektiva läkemedel. Eftersom de antingen inte finns att få tag i eller är för dyra så kommer våra patienter att dö.

Onsdagen den 30 september lanserar Läkare Utan Gränser en mejlkampanj där läkemedelsföretagen Abbott Laboratories, Boeringher Ingelheim, Bristol-Myers Squibb, Johnson&Johnson, Gilead Sciences, GlaxoSmithKline, Merck&Co, Pfizer and Sequoia Pharmaceuticals uppmanas att lägga sina patent på viktiga hivläkemedel i patentpoolen. Läkare Utan Gränser har, baserat på organisationens erfarenhet av arbete i fält, identifierat ett tjugotal läkemedel som är oumbärliga för patentpoolen. De är alla rekommenderade av Världshälsoorganisationen (WHO) för användning i utvecklingsländer.

• hivbehandling
  • patent