Viktigt steg för allas rätt till livsnödvändiga mediciner

Det internationella finansieringsorganet för mediciner, UNITAID, godkände under måndagen en så kallad patentpool för hiv-läkemedel som kan förbättra tillgången till mediciner.

– Om patentpoolen blir verklighet kan det komma att verka som en viktig mekanism för att sänka priserna och göra det enklare att ta fram kombinationsläkemedel i fasta doser, bestående av mediciner från olika tillverkare, förklarar Tido von Schoen-Angerer, ansvarig chef för Läkare Utan Gränsers Accesskampanj som arbetar för tillgången till livsnödvändiga läkemedel.

Under måndagens styrelsemöte beslutade UNITAID att etablera en licensbyrå som ska driva patentsamarbetet. När patentpoolen är på plats kan de formella förhandlingarna med läkemedelsföretagen dra igång.

– Vi har väntat länge på det här beslutet. Det är viktigt, inte minst för de patienter som drivit frågan om tillgång till livsnödvändiga mediciner och inte bara för de som har råd att betala för de dyra alternativen, säger Kristina Bolme Kühn, sjuksköterska och ordförande för Läkare Utan Gränser i Sverige.

Läkare Utan Gränser har aktivt drivit frågan om patentpoolen. Nu uppmanar organisationen alla patentinnehavare som tidigare visat sitt stöd för patentsamarbetet att skrida till verket. Tiden är knapp. Miljontals patienter för en kamp mot klockan.

UNITAIDS styrelse har bekräftat att patentpoolen är till för alla resursfattiga länder. Tanken med poolen är att samarbetet ska ske frivilligt. Därför ligger det slutliga resultatet i händerna på patentinnehavarna. Länder kan fortfarande använda sig av de mekanismer som de har laglig rätt till, så som tvångslicenser och patentlagstiftning som främjar folkhälsan. Dessa mekanismer är liksom patentpoolen viktiga för att försäkra att människor får tillgång till livsnödvändiga läkemedel.

För intervjuer med svensktalande intervjuperson kontakta pressekreterare Malin Lager, 0708-33 77 40

Notering till redaktören
Internationella handelsregler har lett till patentering av nya läkemedel i flera nyckelländer för generikaproduktion. Ett företag som innehar ett patent av ett läkemedel har makten att förhindra andra att framställa samma läkemedel. Monopolet leder till uppressade priser. I vissa utvecklingsländer kan kostnaden på ett nyare hiv-läkemedel vara så dyr att miljontals människor inte har råd att betala.

Människor som lever med hiv utvecklar förr eller senare resistens mot sin behandling. De behöver nyvecklade läkemedel, när de ursprungliga mist sin verkan mot viruset eller orsakat outhärdliga biverkningar.

En patentpool för hiv-läkemedel kan garantera tillgången till patenterade läkemedel för hivpostiva i utvecklingsländer genom att skapa en struktur för hur läkemedelsföretagen kan dela med sig sina patent, och i utbyte få betalning genom royalties. På så vis kan andra läkemedelsföretag kan få tillgång till patenterade läkemedel och konkurrens mellan flera tillverkare kan leda till nedpressade priser. När patenthinder slopas kan detta bidra till utvecklingen av barnvänliga läkemedel eller kombinationsläkemedel i fasta doser där flera läkemedel kombineras i ett och samma piller.

För att stödja UNITAID patentpool drev Läkare Utan Gränser en kampanj där närmre 300 000 brev skickats ut till olika läkemedelsföretag för att be dem lägga sina patent i patentpoolen.

• patent
  • generika