40 år i Läkarmissionens tjänst

En epok i Läkarmissionens historia är till ända. Igår på Läkarmissionens stämma avgick Ingvar Guldstrand efter att ha varit styrelsens ordförande i nära 40 år.

- Jag är glad och tacksam för allt jag har fått vara med om, och fått se Läkarmissionens utveckling, säger Ingvar.

När Ingvar startade som ordförande samlade Läkarmissionen in 5-10 miljoner. 2013 var den siffran 130 miljoner.

- Det känns rätt att avgå nu! Den som efterträder mig har både erfarenhet och är kunnig i de frågor Läkarmissionen sysslar med.

Nu styrelseordförande blir Sten-Gunnar Hedin. Han avgår nu som förbundsordförande för Riksförbundet pensionärsgemenskap RPG. Några speciella råd till efterträdaren vill inte Ingvar ge.

- Han ska jobba efter samma intention som Läkarmissionen alltid har gjort. Hjälpa människor och det bästa vi kan ge är hjälp till självhjälp, säger han.

Sten-Gunnar Hedin ser fram mot sitt nya uppdrag.

- Jag är tacksam att få kliva in efter Ingvar och det känns oerhört inspirerande att få arbeta med Läkarmissionen, säger Sten-Gunnar Hedin.

För mer information, kontakta:
Johan Lilja, Läkarmissionens direktor, 08-620 02 02, 070-628 81 61

• läkarmissionen
  • välgörenhet
  • ingvar guldstrand

Om Läkarmissionen
Läkarmissionen har sedan 1958 arbetat för att förändra framtiden för utsatta människor. 2013 förmedlade vi närmare 100 miljoner kronor till våra ändamål, främst hjälpinsatser i fyra världsdelar med tyngdpunkt på Afrika. Största delen av pengarna är gåvor från privatpersoner i Sverige. Vårt fokus ligger på att hjälpa människor att hjälpa sig själva att förändra sina livsvillkor. Därför har vi ett nära samarbete med lokala partners inom tre huvudområden: social omsorg, utbildning och självförsörjning. Läkarmissionen arbetar också med humanitärt bistånd. Läs mer på www.lakarmissionen.se eller följ oss på https://www.facebook.com/Lakarmissionen.

Eva Nordenstam

Presskontakt Informationsansvarig Presskontakt 08-620 02 08 (även helg)