En utsträckt hand - Här är Läkarmissionens nya symbol

Några märker det direkt – att det är ett L och ett M som tillsammans bildar en hand. Andra tycker att det ser ut som en duva eller en brinnande buske. De flesta är överrens. Läkarmissionens nya symbol är tilltalande och modern.

Vi lever i ett samhälle fullt av budskap och symboler som hela tiden kämpar om vår uppmärksamhet. Därför har det blivit allt viktigare för organisationer och företag att allmänheten känner till deras namn och symboler. Och att man dessutom vet – mer eller mindre – vad de står för.

Därför har Läkarmissionen beslutat sig för att behålla sitt namn, som är inarbetat och välbekant för många, men att modernisera typsnittet och lägga till en ny grafisk profil. Symbolen är samtidigt en förkortning av Läkarmissionen. LM.

Mattias Flyberg, AD på reklambyrån Jack Russel ligger bakom idén till den nya grafiska symbolen.

-          Uppdraget var att utifrån förkortningen LM ta fram något som kunde symbolisera Läkarmissionens verksamhet. En utsträckt hand kännetecknar för mig det som är Läkarmissionens styrka – att hjälpen verkligen når fram.

Varför lila och orange?

-          Lila står för andlighet och orange symboliserar bland annat hopp och glädje, förklarar Mattias, och tillägger:

-          Samtidigt är det bra kontrastfärger och det skiljer ut Läkarmissionen från de flesta andra organisationer.

Den nya logotypen tillsammans med den nya visionen för Läkarmissionen som handlar om att förflytta människor från ett beroende och fattigdom till ett oberoende och självförsörjning ska göra Läkarmissionen till en tydligare aktör bland organisationer som arbetar med bistånd och hjälp till utsatta människor.

-          Det kommer självklart att ta sin innan detta landar hos alla, men vi känner oss väldigt inspirerade och alla är överens om att det hittills har gått överraskande bra, konstaterar Johan Lilja, Läkarmissionens direktor.

• produkter
  • hjälporganisation