Fredspristagaren Denis Mukwege firas i Stockholm

Idag släpps biljetterna till en unik kväll. Fredagen 14 december firar PMU och Läkarmissionen Nobels fredspris genom att bjuda in sin samarbetspartner och årets fredspristagare till en kväll på Waterfront Congress Centre i Stockholm.

Det blir en kväll med fokus på en unik man och ett arbete i ett land präglat av krig och konflikter. Margot Wallström medverkar i sin roll som utrikesminister och som den första som hade tjänsten som FN:s generalsekreterares särskilda representant i frågor som rör konfliktrelaterat sexuellt våld.

– Detta är ett välförtjänt fredspris, till två mycket modiga personer som uppmärksammat frågan om sexuellt våld i konflikt, säger utrikesminister Margot Wallström.

Svenskar som arbetat på Panzisjukhuset medverkar också under kvällen, tillsammans med flera artister som står för musikunderhållningen, däribland Timbuktu.

1999 startade Denis Mukwege och pingströrelsen CEPAC, Panzisjukhuset i DR Kongo, med stöd från PMU, Läkarmissionen och Sida.Strax efter öppnandet kom den första patienten som hade utsatts för sexuellt våld dit. Idag har sjukhuset behandlat mer än 54 000 kvinnor och barn för våldtäkt.

Denis Mukwege bestämde sig tidigt för att de våldsutsattas berättelse inte bara skulle stanna bakom Panzisjukhusets väggar. Han blev en av de första i världen att uppmärksamma de grymheter kvinnorna i DR Kongo utsattes för och berätta om grundorsakerna till det sexuella våldet. Därför har han tilldelats Nobels fredspris.

Mer info:
När:
14 december kl. 19. Insläpp från kl. 18.
Plats:Stockholm Waterfront Congress CentreiStockholm.
Här kan man köpa biljett:

• Religion, tro

Läkarmissionen har sedan 1958 arbetat för att förändra framtiden för utsatta människor. 2017 gick runt 100 miljoner kronor till våra ändamål, främst hjälpinsatser i fyra världsdelar med tyngdpunkt på Afrika. Största delen av pengarna är gåvor från privatpersoner i Sverige. Vårt fokus ligger på att hjälpa människor att hjälpa sig själva att förändra sina livsvillkor. Därför har vi ett nära samarbete med lokala partners inom tre huvudområden: social omsorg, utbildning och självförsörjning. Läkarmissionen arbetar också med humanitärt bistånd.

Läs mer på www.lakarmissionen.se eller följ oss på facebook.com/Lakarmissionen.