Läkarmissionen skapar goda affärer

När människor själva är med och påverkar sina egna livsvillkor blir det en varaktig förändring. Därför satsar Läkarmissionen särskilt på mikrolån till kvinnor.

Alice Namukasa i Babele i sydvästra Uganda är ett exempel på det. Tack vare mikrolån har hon startat ett eget företag där hon tillverkar flätade korgar. Hon säljer dem sedan i en butik som ägs i ett kooperativ. Pengarna hon lånat betalar hon tillbaka i en takt hon själv bestämmer.

- Livet känns mycket lättare nu. Jag behöver inte oroa mig för framtiden längre. Förut hade jag inte mat till min familj och mina barn. Det har jag nu, säger hon.

Alice Namukasa är inte den enda. Runt om i världen har Läkarmissionen projekt med mikrolån för kvinnor. Afghanistan, Indien och Brasilien är några av länderna där kvinnor slipper oroa sig, och istället kan köpa mat för dagen, sända sina barn till skolan, betala för sjukvård och skapa ett bättre boende.

I biståndsforskning har det tydligt framkommit att pengarna bäst kommer till nytta när kvinnor får ansvaret för ekonomin. Då blir familjeförsörjningen och planeringen för framtiden ett självklart fokus. Dessutom förändras kvinnornas ställning i familjen och i samhället.

- Det blir en verklig resa från ett beroende till ett oberoende. I takt med att en ökad och återkommande inkomst skapas, så ökar också självkänslan och känslan av en ökad kontroll över sitt eget liv, säger Johan Lilja, direktor på Läkarmissionen.

Du kan läsa mer om Läkarmissionen och arbetet med mikrolån på www.lakarmissionen.se

• hjälporganisation