Sånger för livet 10 år - Läkarmissionen firar med Sveriges största julkonsert

I år firar Sånger för livet 10-årsjubileum med att arrangera Sveriges största julkonsert. Över 3 000 artister medverkar på Läkarmissionens välgörenhetsevenemang i Globen den 22 november. Men sångarna får inte färga håret blått bara för att synas bättre i tv.

- Det kommer körmusiker från 160 körer över hela landet, berättar Ingrid Karlström, projektledare för Sånger för livet. För många av de medverkande är det här en jättestor grej. Jag kommer aldrig glömma en man som sa: "Hemma är jag ensam bas i vår kör, men här vi ju massor av basar. Det är helt fantastiskt!"

Förutom kören och dess ledare Kjell Lönnå medverkar Sven-Bertil Taube, Viktoria Tolstoy, Sofia Karlsson, Jeanette Köhn och Karl-Magnus Fredriksson. Alla gästartister ställer upp gratis. 50 kronor per biljett - plus allt överskott från julkonserten - går till Läkarmissionens arbete bland utsatta barn i världen. I år är ändamålet barn som tvingas arbeta som slavar i Etiopiens huvudstad Addis Abeba.

- Ju fler som kommer, desto större blir överskottet. Vi använder pengarna där de bäst behövs, säger Ingrid Karlström.

Hon räknar med att 12000 personer kommer för att lyssna på julens sånger nästa lördag. 23 bussbolag ordnar direktresor till Stockholm i samband med konserten. Sånger för livet lockar många äldre åhörare, så därför står 110 volontärer beredda att hjälpa besökare uppför Globens branta trappor.

Sånger för livet sänds i Sveriges television vid jul. Tv-inspelningen har stundtals inneburit ovanliga frågor för Ingrid Karlström.

- En person frågade om det syntes om man hade gröna skor på sig i kören, och en annan ville färga håret knallblått för att synas bättre i tv. Men det får man inte göra, det sa jag nej till.

Ingrid Karlström har arbetat med Sånger för livet sedan starten 1999 och har bråda dagar att lösa all logistik som krävs. Publiken anländer med buss till Slakthusområdet och får åka med andra bussar som går i skytteltrafik till Globen. Alla jättekörens deltagare ska ha mat och få information om var de ska befinna sig vid olika tidpunkter.

Sånger för livet började med en skiva. "Sånger för livet" gavs ut på cd och kassett 1998 och innehöll nytolkningar av andliga sånger. Samma år höll Kjell Lönnå körkonserten Älskade psalmer i Globen. Olle Widlert från Läkarmissionen besökte arrangemanget, tog kontakt med Lönnå efteråt - och resten är historia. Kjell Lönnå har sedan dess lett Sånger för livet nästan varje år, med ett undantag då Gabriel Forss ryckte in.

- Många körer uppskattar Sånger för livet så mycket att de bokar in sig för nästa år redan när de kommer tillbaka till hotellet efter att konserten är slut på kvällen, säger Ingrid Karlström.

För mer information, högupplösta bilder och pressackreditering, kontakta:
Ingrid Karlström, projektledare Sånger för livet
ingrid.karlstrom@lakarmissionen.se tel. 08-6200 238, 070-666 20 38

Conny Sjöberg, informationsansvarig Läkarmissionen
conny.sjoberg@lakarmissionen.se tel. 08-6200 200

www.lakarmissionen.se
www.webaidshop.se

• läkarmissionen
  • övrigt
  • sånger för livet
  • projekt

Eva Nordenstam