Sveriges största biståndsbutik rånad

I måndags utsattes WebaidShop.se för ett rån. Butikens alla kycklingar försvann, liksom en stor mängd hjälp till aidssjuka. Nu ska Läkarmissionen, som står bakom sajten, polisanmäla händelsen.

WebaidShop.se är en gåvobutik på internet som bland annat säljer kycklingar i Indien och medicin till hiv-positiva barn i Thailand. Läkarmissionens sajt fick 2008 pris som Årets nytänkare och utsågs till Sveriges 13:e bästa webbsajt. I måndags förmiddag upptäckte personalen på Läkarmissionen några misstänkt stora köp.

- Någon som kallade sig Kalle Balle hade köpt kycklingar för 13000 kronor, säger Conny Sjöberg, insamlingsansvarig på Läkarmissionen. Vi misstänkte direkt att det var något skumt med beställningen.

Ungefär samtidigt kom andra fakturor. Förutom de 84 hönserierna i Indien hade någon länsat biståndsbutiken på motsvarande behovet hos sju barn under ett halvår på barnhemmet Eden i Thailand - och 200 hembesök hos aidssjuka i Kambodja. Alla fakturor var ställda på adresser i Bålsta.

- Våra produkter är högst konkreta. Vi räknar ut hur många kycklingar vi kan leverera till Indien innan vi publicerar produkten i butiken. Sedan räknar vi av vårt "varulager" när någon gör ett köp. Nu tog produkterna slut, säger Conny Sjöberg.

När produkterna tog slut kunde de inte längre köpas på sajten. Men nu arbetar Läkarmissionen på att lägga tillbaka det som fejkköptes i varulagret. Tills vidare har man tagit bort möjligheten att köpa biståndsprodukter via faktura. Nu måste kunden betala med kort direkt på webben. Med teknikens hjälp hoppas man också kunna spåra "rånarnas" IP-nummer.

- Vi tänker gå vidare med det här och lämna in en anmälan till polisen, säger Conny Sjöberg. Även om de här, troligtvis unga, datoranvändarna inte stal några pengar från oss så har sajten blivit utsatt för ett sabotage. Det tar tid och resurser att återställa den.

För mer information, kontakta:

Conny Sjöberg, insamlingsansvarig Läkarmissionen

conny.sjoberg@lakarmissionen.se