Vi behöver Vänliga Veckan

På måndag den 9 februari börjar Vänliga Veckan, en påminnelse om mer vänlighet i vardagen som har visat sig behövas. Enligt en ny undersökning från Läkarmissionen önskar två av tre svenskar att människor i omgivningen vore vänligare och mer än hälften att de själva vore vänligare.

– Vänlighet kan låta banalt, men det finns forskning som visar att vänliga handlingar gör både oss själva och dem vi hjälper lyckligare, och det vill vi bidra till. I dagens stressiga värld är det lätt att glömma bort att vara vänlig, och därför finns Vänliga Veckan som en påminnelse, säger Johan Lilja, direktor för Läkarmissionen, som står bakom Vänliga Veckan.

Och påminnelsen verkar behövas. Enligt en ny undersökning från YouGov som Läkarmissionen beställt önskar två av tre svenskar, 66 procent, att människor i omgivningen vore vänligare i vardagen. Mer än hälften, 51 procent, önskar att de själva vore det. Samtidigt anger nästan hälften, 47 procent, att Vänliga Veckan skulle kunna få dem att göra vänliga handlingar.

För att underlätta för den som vill bli vänligare har Läkarmissionen i år tagit fram en utmaning med nio vänliga handlingar som man kan åta sig att prova, exempelvis att bjuda hem någon, säga tack eller le mot människor man möter. Det går också att utmana andra och därmed sprida lite mer vänlighet omkring sig. Vänlighetsutmaningen finns på vanligaveckan.se, men man behöver naturligtvis inte ha en dator för att vara vänlig. Alla utmaningar utom en är saker man gör i verkliga livet.

När Vänliga Veckan startade 1946 var tanken att skapa en årlig påminnelse om att vara mer vänlig i trafiken, på arbetsplatsen och i familjen. Förra året la Läkarmissionen till vänlighet på nätet, och i år är temat grannar. Tanken med temat är att lägga fokus på ytterligare ett område där man kan göra skillnad genom att vara lite vänligare i vardagen.

– All förändring börjar med en enskild handling, så vi hoppas att så många som möjligt provar att göra något vänligt under Vänliga Veckan, säger Eva Nordenstam, informationsansvarig på Läkarmissionen.

För mer information om Vänliga Veckan och undersökningen, kontakta gärna:
Eva Nordenstam, informationsansvarig på Läkarmissionen, 08-620 02 08, 070-416 38 08, eva.nordenstam@lakarmissionen.se

Svenskarnas inställning till vänlighet:
- Två av tre, 66 procent, önskar att människor i omgivningen vore vänligare i vardagen.
- Mer än hälften, 51 procent, önskar att de själva vore vänligare i vardagen.
- Nästan hälften, 47 procent, anser att Vänliga Veckan skulle kunna få dem att göra vänliga handlingar.
- Stress anses vara främsta orsaken till att man är ovänlig.
- Vänner och familjemedlemmar är de som svenskarna i högst utsträckning anser att de är vänliga mot i vardagen.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 5-7 december 2014 har sammanlagt 1 008 intervjuer genomförts med män och kvinnor 18-74 år.

Faktaruta: Vänlighetsutmaningarna

1. Kärleks-bomba: Säg något snällt till någon på nätet eller IRL.
2. Överraska: Ge en present till någon som förenklar din dag.
3. Inkludera: Bjud hem en vän eller en ny bekantskap.
4. Längta: Hör av dig till någon du inte har pratat med på länge.
5. Förvåna: Ordna spontanfika på jobbet, i skolan eller med en granne.
6. Stråla: Bjud på ett extra leende i trafiken eller i affären.
7. Stötta: Hjälp någon med något du tror den behöver hjälp med.
8. Tacka: Tacka en person för något den gjort eller ofta gör för dig.
9. Lyssna: Hjälp någon att hitta rätt, genom att lyssna. I livet eller i affären.

Hela listan och möjlighet att delta finns på vanligaveckan.se

Om Vänliga Veckan
Vänliga Veckan startade 1946, efter att eldsjälen Harry Lindquist hade fått höra en minst sagt tråkig berättelse. Det var en trafikräknare som under sex timmar hade sett 12 människor som log och 15 som såg nöjda ut, medan 8 569 såg ut som de var på väg till en begravning. Så ville inte Harry Lindquist att människor skulle ha det och därför startade han Vänliga Veckan med vänlighet i trafiken, på arbetet och i hemmet som ledord. Harry Lindquist grundade också Läkarmissionen, som står bakom Vänliga Veckan. I år är det vecka 7 som är Vänliga Veckan, den 9-15 februari, och årets tema är grannar. Mer information finns på www.vanligaveckan.se.

Läkarmissionen har sedan 1958 arbetat för att förändra framtiden för utsatta människor. 2013 förmedlade vi närmare 100 miljoner kronor till våra ändamål, främst hjälpinsatser i fyra världsdelar med tyngdpunkt på Afrika. Största delen av pengarna är gåvor från privatpersoner i Sverige. Vårt fokus ligger på att hjälpa människor att hjälpa sig själva att förändra sina livsvillkor. Därför har vi ett nära samarbete med lokala partners inom tre huvudområden: social omsorg, utbildning och självförsörjning. Läkarmissionen arbetar också med humanitärt bistånd. Läs mer på www.lakarmissionen.se eller följ oss på https://www.facebook.com/Lakarmissionen.