Patienterna får ökat inflytande i LFN

LFN startar ett brukarråd bestående av ledamöter hämtade från handikapp- och pensionärsorganisationerna. Syftet är att öka patienternas insyn och inflytande i LFN:s beslut om subvention av läkemedel. Det nyinrättade brukarrådet ska bidra till att LFN kan ta fram beslutsunderlag med hög kvalitet och med ett tydligt inflytande från dem som använder läkemedel. Brukarrådet utgör ett bra forum där myndigheten kan ha en dialog och diskussion med patienterna i arbetet med att besluta om subvention av läkemedel. - Vår uppgift är att prioritera bland läkemedel. Det är svåra beslut. Genom att inrätta ett brukarråd får LFN ett bättre beslutsunderlag med hjälp av kunskaper och erfarenheter från dem som använder läkemedel, säger Ann-Christin Tauberman, generaldirektör på LFN. Av de sex ledamöterna i brukarrådet har fyra utsetts av Handikappförbundens samarbetsorgan (HSO) samt en vardera av Pensionärernas Riksorganisation (PRO) och Sveriges Pensionärsförbund (SPF). Från handikappförbunden kommer Stefan Leufstedt, förbundsordförande Svenska Diabetesförbundet, Lars Ettarp, förbundsordförande Svenska Psoriasisförbundet, Christina Bergdahl, förbundsordförande Blodcancerförbundet och Anna Lindström, suppleant i Astma- och Allergiförbundets styrelse. Från SPF kommer dess förre ordförande Barbro Westerholm och från PRO kommer Håkan Walander, socialpolitiskt sakkunnig. Ann-Christin Tauberman är sammankallande för brukarrådet. Vid rådets möten deltar också Axel Edling, ordförande i LFN:s beslutande nämnd. - Att LFN släpper fram företrädare för de som använder läkemedel så nära sitt beslutsfattande visar att man verkligen vill lyssna till den kunskap och erfarenhet vi besitter, säger Stefan Leufstedt. Utöver de fasta ledamöterna i brukarrådet kommer även andra patientorganisationer som är specifikt berörda av en viss fråga kunna kallas in till rådets möten.