Subvention för Xolair

LFN beslutar att läkemedlet Xolair ska ingå i förmånerna. Xolair är endast avsedd för patienter med svår allergisk astma. Två villkor är fästa till subventionsbeslutet för Xolair: * Företaget ska i all sin marknadsföring och annan information tydligt informera om att utvärdering av patienternas svar på Xolair-behandlingen är viktig för en kostnadseffektiv behandling. * Företaget ska svara för att en uppföljning av Xolair-användningen i klinisk praxis görs. Uppföljningen ska främst visa hur responsutvärderingen sker och huruvida behandlingen avslutas om patienten efter 16 veckor inte svarat på behandlingen. Även erfarenheter i klinisk praxis av läkemedlets effekt och biverkningar efter längre behandlingstid än sex månader ska följas upp. Uppföljningarna ska redovisas till Läkemedelsförmånsnämnden senast 31 december 2010. Läs beslutet i sin helhet här(pdf). http://www.lfn.se/upload/Beslut%202006/BES_060307_xolair.pdf