Bo kungligt i Landskrona!

En gång i tiden hyllades Landskrona som Landets Krona, en beteckning som är än mer aktuell idag. Närmre än så här kan man inte komma den dynamiska Öresundsregionen med Malmö, Helsingborg och Köpenhamn inom praktiskt pendlingsavstånd. Sedan ett antal år är Landskronas innerstad föremålet för ett ambitiöst stadsförnyelseprojekt och många av de yttre miljöerna har nyligen fått ett nytt ansikte. Det bubblar i Landskrona och siktet är inställt på att bli till Årets Stadskärna 2020. Landgren i Landskrona har fått möjligheten att förmedla flera nyproduktionsprojekt i området och det senaste i raden är Kronan 5.

16 nyrenoverade lägenheter på bästa läget i Landskrona
Kronan 5 är en unik byggnad som ligger i Landskronas medeltida stadskärna. Utanför den tunga porten lockar biografer, butiker, restauranger och ett inbjudande folkliv. Byggnaden vetter mot en av Landskronas vackraste platser och trots det centrala läget är området lummigt och grönt.

Bakom den ståtliga fasaden gömmer sig 12 sekelskifteslägenheter och 4 vindsvåningar som i samband med renoveringen omvandlas till attraktiva bostadsrätter. I lägenheterna finns stilrena kakelugnar, stuckaturer i originalskick, parkettgolv och en storslagen takhöjd. Bakom renoveringen av Kronan 5 står Landskrona Stadsutveckling AB, ett kommunalt bolag som skapats med syfte att tillvarata och utveckla Landskronas möjligheter tillsammans med näringsliv och fastighetsägare. Den pågående totalrenoveringen sker med största varsamhet. Målet är att bevara det gamla och samtidigt skapa ett modernt boende med alla bekvämligheter.

Vackra lägenheter i ett hus med historia
Den ståtliga byggnaden uppfördes i skarven mellan ett försvinnande artonhundratal och ett nyfött nittonhundratal. En ny era inleddes och det nya femvåningshuset fick en framstående placering i hörnet av Borgmästaregatan och Rådmansgatan. Arkitekt var den ansedde Henrik Sjöström. Trogen tidens arkitektoniska trender valde Sjöström att ge huset en morisk antydan, något som bland annat märks i murverkens textila uttryck. Kronan 5 kännetecknas av symmetri, eleganta smidesdetaljer och ett torn som ytterligare förhöjer byggnadens symboliska betydelse.

Detta är ett stolt hus som erbjuder ett boende utöver det vanliga.

Gör din intresseanmälan här!
Preliminärt tillträde hösten 2018.