Nyfiken på nyproduktion – vi guidar dig.

Det är få saker som känns så lyxigt som att flytta in i en helt nyproducerad bostadsrätt. En bostad som ingen annan bott i, där du själv genom tillval och önskemål har haft möjlighet att sätta din egen prägel. På senare år har bostadsbyggandet ökat rejält i Sverige. Nyproduktion har flera fördelar men samtidigt upplever många att det är svårare att köpa en helt ny bostad i och med att den inte finns när du tar ditt beslut.

Efter mycket letande på begagnatmarknaden utan framgång valde jag till slut att satsa på nyproduktion. Jag kunde aldrig föreställa mig att det fanns så många möjligheter med nyproduktion, säger Alice som är inflyttad i Brf Uller 2.

Fördelar med nyproduktion

Fördelarna med att köpa nyproduktion är många. Ofta ligger tillträdet en bit framåt i tiden. Detta ger tid till att i lugn och ro förbereda kommande flytt samt försäljning av den befintliga bostaden. Du får som första ägare av bostaden många gånger välja själv hur du vill att lägenheten ska se ut och får oftast göra så kallade tillval där du väljer till färg och material på exempelvis bänkskivor, kakel och luckor i bostaden. Du har också fördelen att slippa ge dig in i intensiva budgivningar där priset snabbt kan dra iväg.

–För mig var det inget krav att jag skulle köpa just nyproduktion, det var snarare att det fanns en lägenhet i ett område som jag tyckte var intressant. Jag är dock mycket glad över mitt beslut. Som förstagångsköpare tyckte jag det var mycket skönt att slippa budgivning och självklart även fördelen med att få allting nytt, säger Jesper som köpt bostad i Brf Gennakern.

Stora som små projekt

Fastighetsmäklaren Landgren, baserade i sydvästra Skåne, har under de senaste åren fått möjligheten att sälja ett flertal nyproduktionsprojekt med stor framgång och effektivitet för bland annat Skanska, PEAB och Retrohus. Varje projekt är unikt och det finns kapacitet att hantera allt från stora projekt till mindre och mer skräddarsydda.

– Valet av Landgren vid försäljning av nyproduktion hör jag ofta baseras på kunskap, kvalitet och erfarenhet. Vi går ofta in tidigt i byggprocessen och hjälper till med allt från prissättning, målgrupps- och marknadsanalys samt utformning och standard på bostäderna, beskriver Hampus Kjellberg, operativ chef på Landgren.

Landgren har förmodligen mäklarbranschens starkaste och största nätverk av strategiska partners, vilket är en fördel för både de som håller i nybyggnadsprojektet och för kunden.

Kundvård

Landgren anser att lokalkännedom och kundvård under tiden av ett nyproduktionsprojekt är otroligt viktigt. Många upplever att det är svårare att köpa en helt ny bostad i och med att den oftast inte byggts när du tar ditt beslut.

– För att kunden ska känna trygghet genom hela processen håller vi flera event såsom grannträffar och mingelkvällar. Vi skickar även ut uppdaterade nyhetsbrev samt har en kontinuerlig dialog mellan kund och mäklare, säger Hampus Kjellberg.

Försäljningen av nyproducerade bostäder brukar starta långt innan byggnation har påbörjats. Då finns det ritningar, 3D-bilder och ibland även modeller eller animeringar av de kommande husen och lägenheterna som du kan titta på. I vissa fall finns även visningshus och visningslägenheter. Ju mer material som finns, desto lättare är det såklart att föreställa sig bostaden. Vid säljstarten presenteras bostäderna mera detaljerat med priser och månadsavgifter. Som spekulant får du även nu möjlighet till en mera personlig och detaljerad information av din ansvariga mäklare och ibland även direkt från byggföretaget.

– Jag uppskattade verkligen hur man kände sig som en kund och att jag fick personlig service genom hela processen, jag var inte bara en som skulle ”ta över” ett boende, säger Alice i Brf Uller 2.

Första steget mot nyproduktion

När du funderar på att köpa nyproduktion hjälper Landgren dig att på bästa möjliga sätt att visualisera din nya bostad så att beslutet om det framtida hemmet underlättas. Tack vare Landgrens samarbete med Skånes lokala bankkontor erbjuds du också finansiell rådgivning.

Just nu får du en brandfilt av Landgren från Solstickan Design (värde 445 kr) när du värderar din bostad med någon av deras mäklare. Läs mer på: www.landgren.com/kampanj

• bostadsmarknaden
  • nyproduktion