Jaguar I-PACE med trådlös högeffektsladdning

Jaguar I-PACE med trådlös högeffektsladdning

Jaguar Land Rover har gått med på att stötta Oslo stad med världens första taxibilar för trådlös högeffektsladdning.

I ett program känt som ”ElectriCity” kommer den globala fordonstillverkaren att samarbeta med det nordiska taxiföretaget Cabonline (NorgesTaxi AS), regionens största laddpunktsoperatör Fortum Recharge, den amerikanska teknikutvecklaren Momentum Dynamics samt Oslo stad för att bygga infrastruktur med trådlös högeffektsladdning för taxibilar i den norska huvudstaden.

Projektet blir världens första system med trådlös högeffektsladdning för eldrivna taxibilar, och genom att tillhandahålla en infrastrukturmodell för laddning som kan användas nästan överallt kommer projektet att bidra till det snabba införandet av elfordon globalt.

Fortum Recharge, som stöder projektets installation och elektrifiering, identifierade behovet av en mer effektiv laddningsprocess för taxiförare i Oslo och tog hjälp av Momentum Dynamics för att integrera den trådlösa laddinfrastrukturen.

Jaguar Land Rover kommer att förse Cabonline – Nordens största taxinätverk – med 25 Jaguar I-PACE-modeller. Märkets prestanda-SUV har utformats för att möjliggöra Momentum Dynamics trådlösa laddteknik, vilket gör bilen idealisk för att driva initiativet. Ett team av ingenjörer och tekniker från både Momentum Dynamics och Jaguar Land Rover engagerades när lösningen skulle testas, och Cabonline anmälde sitt intresse för att driva vagnparken som en del av Oslos ElectriCity-program.

För att användningen ska vara effektiv krävs att taxiförarna har ett laddsystem som inte tvingar dem att lämna sin rutt under arbetstiden. Flera laddplattor på 50–75 kW vardera är installerade på rad i marken vid ställen där taxi hämtar och lämnar passagerare. Det innebär att varje taxibil med utrustningen i fråga kan laddas medan den väntar på nästa körning. Systemet ligger under jord och använder inga kablar. Det krävs ingen fysisk anslutning mellan laddaren och fordonet, utan inkoppling sker automatiskt och ger i genomsnitt 6–8 minuters energi vid varje laddning upp till 50 kW.

Taxibilen får flera laddningar under dagen när den återvänder till taxiplatsen, så att batteriet hela tiden har en hög laddnivå och kan användas dygnet runt utan begränsningar av körsträckan.

Samarbetet i Oslo ElectriCity ingår i Jaguar Land Rovers ambition att göra samhällen mer hälsosamma och säkrare, samtidigt som utsläppen minskas. Företaget ska åstadkomma detta genom ständig innovation för att anpassa sina produkter och tjänster till en snabbt föränderlig värld, med fokus på att uppnå Destination Zero – en framtid med nollutsläpp, noll olyckor och noll trafikstockningar.

Prof Sir Ralf Speth, CEO för Jaguar Land Rover, berättar: “Vi är mycket stolta över vårt track record när det gäller elektrifiering, och vi satsar helhjärtat på att göra elfordon lättare att äga och använda. Taxinäringen är den perfekta testbädden för trådlös laddning, och även elektrisk mobilitet med höga mätarställningar överlag.

Den trådlösa laddplattformen är säker och energieffektiv och kommer att visa sig oumbärlig för elektriska vagnparker i takt med att infrastrukturen blir effektivare jämfört med tankning av konventionella fordon.

Vi är glada över att ingå i ElectriCity och att fortsätta vår ledande ställning inom elfordonsteknik. Det här är ett stort steg framåt för att nå vår mission Destination Zero.”

Oslo blir världens första storstadsområde att installera stationer med trådlös, induktionsbaserad högeffektsladdning för eldrivna taxibilar, i en satsning på att göra sitt taxisystem utsläppsfritt redan 2024. Norge vill emellertid gå ännu längre och arbetar för att alla nya bilar som säljs i landet 2025 ska vara helt utsläppsfria.

Short & Sweet

• Jaguar Land Rover samarbetar med Oslo stad för att lansera projekt med trådlös laddning av taxibilar
  • Bland projektets samarbetspartners finns det amerikanska teknikföretaget Momentum Dynamics, laddpunktsoperatören Fortum Recharge och taxiföretaget Cabonline/NorgesTaxi
  • Med initiativet ElectriCity blir Oslo världens första stad att installera laddplatser med högeffektsladdning via induktion
  • Alla taxibilar i Norges huvudstad kommer att vara utsläppsfria till första kvartalet 2024

Om Jaguar Land Rover

Jaguar Land Rover är Storbritanniens största biltillverkare, uppbyggd kring två ikoniska brittiska bilmärken. Land Rover är världsledande tillverkare av fyrhjulsdrivna premiumbilar. Jaguar är ett av världens främsta lyxmärken och dessutom det första märket någonsin att erbjuda en helt eldriven prestanda-SUV i premiumsegmentet – Jaguar I-PACE.

Hos Jaguar Land Rover drivs vi av en vilja att leverera klassledande bilar som ger människor upplevelser som de älskar – resten av livet. Våra produkter efterfrågas över hela världen, och 2019 sålde vi 557 706 bilar i 127 länder.

Vi sysselsätter 40 000 personer globalt och samverkar med ytterligare omkring 250 000 genom våra återförsäljare, underleverantörer och lokala verksamheter. I själ och hjärta är vi ett brittiskt företag, med två viktiga design- och konstruktionsplatser, tre fordonstillverkningsanläggningar, ett motortillverkningscenter samt ett batterimonteringscenter som öppnas snart. Vi har även fordonsfabriker i Kina, Brasilien, Indien, Österrike och Slovakien. Tre av våra sju teknikcentra finns i Storbritannien – Manchester, Warwick (NAIC) och London – och de övriga i Shannon på Irland, Portland i USA, Budapest i Ungern samt Changshu i Kina.

Vi har ett växande sortiment av elektrifierade produkter som sträcker sig över hela vårt modellprogram och som består av helt eldrivna modeller, laddhybrider och mildhybrider, samtidigt som vi fortsätter att erbjuda de allra senaste bensin- och dieselmotorerna. Det ger våra kunder ett ännu större urval.

Vi är övertygade om att vår heltäckande strategi, spännande och marknadsledande modeller i pipeline samt vår innovativa inställning till teknik och mobilitet kommer att innebära att vi fortsätter mot ”Destination Zero” – vårt uppdrag att skapa framtidens mobilitet med noll utsläpp, noll olyckor och noll trafikstockningar.

För mer information om Destination Zero, besök: https://www.jaguarlandrover.com/2019/destination-zero

Om Cabonline

Cabonline är det ledande taxiföretaget i Norden, med 3 000 anslutna taxibolag och cirka 5 700 fordon i Sverige, Norge, Finland och Danmark. I Cabonline finns en rad välkända varumärken, till exempel TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi Väst, Umeå Taxi, Sverigetaxi och Taxi 4x27.

Om Momentum Dynamics

Momentum Dynamics är marknadens ledande ursprungsteknikutvecklare av effektiva automatiska trådlösa laddsystem för fordons- och transportindustrin. Man har verklig teknik i drift som bevisar möjligheterna med och behovet av snabb, automatiserad spontanladdning av elfordon.Momentums system är beprövat genom många års användning i stadsbussar, med kontinuerliga effektnivåer på över 300 kW och en systemkapacitet på 450 kW. Momentum Dynamics levererar tekniska innovationer i världsklass och är kända för den expertis som deras ingenjörer och vetenskapsmän besitter. Momentum utsågs till 2019 års vinnare av ”Emerging Technology Award” från tidskriften Mechanical Engineering.

Om Fortum Recharge

Recharge är en pionjär inom eMobility-industrin och har sedan 2011 drivit ett publikt laddnätverk för elfordon under varumärket Fortum Charge & Drive. Recharge är en ledande laddpunktsoperatör i Norden. Företaget äger över 1 300 publika laddare och driver ytterligare 1 400 laddare i Norge, Finland och Sverige.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617