Ljudlös lyx

Ljudlös lyx

Nya Range Rover lanseras med laddhybrid teknik, uppdaterad exteriör design och mängder med ny teknik i kupén.

”Våra kunder är väldigt tydliga med vad de förväntar sig hos en ny Range Rover. Kort sagt deras feedback: Ni ska inte ändra den, bara förbättra den. Och det är precis vad vi har gjort med vår mest exklusiva SUV. Efter närmare 50 år är fjärde generationens Range Rover den bästa någonsin”.

Så enkelt formulerar sig Land Rovers chefsdesigner Gerry McGovern om nya Range Rover.

Nya Range Rover ser vid första anblick inte särskilt annorlunda ut jämfört med sin föregångare. Men låt dig inte vilseledas av vad ögat kan se. De största nyheterna är dolda under karossen och i kupén.

51 kilometer på ren el

Modellbeteckningen P400e betyder nämligen att det är en plug-in hybridversion. Denna kombinerar en 2.0 liters Ingenium bensinmotor på 300 hk med en 116 hk elmotor. All som allt utvecklar den 404 hk, drar som en arbetshäst med sina 640 Nm, accelererar från 0-100 km/h på 6,8 sekunder och det roliga slutar först vid 220 km/h.

Imponerande siffror och ännu mer imponerande blir det när man kikar på förbrukningen. NEDC-cykeln säger 2,8 l/100 km (knappt 36 km/l) och ett CO2-avtryck på 64 g/km.

Hur kommer detta sig? Jo, det beror på att Range Rover P400e har ett 13,1 kWh litium-jonbatteri som ger en räckvidd enbart på eldrift på 51 kilometer. För första gången kan alltså en Range Rover-ägare välja att köra helt utsläppsfritt.

Det finns två sätt att köra denna nya laddhybrid på.

Antingen kan man välja att kombinera el- och bensindrift och använda ett av två olika program. Det ena programmet är det så kallade SAVE-läget som ser till att batterikapaciteten inte går under en fördefinierad nivå. Man kan också använda den så kallade PEO-funktionen (Predictive Energy Optimisation).

I korthet knappar man in sin destination i navigationssystemet – och systemet räknar då på egen hand ut hur man på bästa sätt kommer fram genom attkombinera el och bensin.

Den andra möjligheten är att välja att uteslutande köra på el, förutsatt att körbehovet lämpar sig för det.

Lyxig kupé

Gemensamt för alla nya Range Rover är att kupén fått ett betydande lyft. De två framsätena går nu att ställas in på 24 olika sätt tack vare nya stolsramar, som för övrigt också har uppvärmda armstöd. Sätena är överhuvudtaget ett kapitel för sig. De har 25 olika massageprogram och kan båda svalka och värma. Om man är passagerare och jobbar under färden finns det inte mindre än 17 anslutningspunkter (vanligt uttag, USB, HDMI och 12-voltsuttag är tillgängliga, och det finns 4G wi-fi-hotspots för upp till åtta enheter)

Mest iögonfallande är Touch Pro Duo-systemet, som först introducerades i Range Rover Velar tidigare under året.

Systemet kombinerar två 10-tums pekskärmar som är centralt placerade på instrumentpanelen. Information från dessa två kan växlas mellan skärmarna som man själv önskar.

Nya Range Rover har för övrigt rörelsestyrning för solskyddet i taket, ett särskilt luftrensningssystem, LED-strålkastare med Pixel-laser samt activity key.

För kunder som efterfrågar perfektion finns möjlighet att välja versionen SVAutobiography Dynamic – vår mest kraftfulla Range Rover med 565 hk från en kompressormatad V8-motor. 0-100 km/h på 5,4 sekunder.

Range Rover och Range Rover Hybrid lanseras under våren 2018. Priserna är ännu inte fastställda.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617