Öppnar ny fabrik i Slovakien

Öppnar ny fabrik i Slovakien

Jaguar Land Rover slår idag upp dörrarna till sin avancerade produktionsanläggning värd 1,4 miljarder euro i Nitra, Slovakien. Invigningen av anläggningen blir också första gången ett brittiskt bilföretag öppnar ett produktion i Slovakien.

Med själ och hjärta i Storbritannien markerar Jaguar Land Rovers nya fabrik i Nitra det senaste steget i företagets globala expansionsstrategi sedan starten av det kinesiska samriskprojektet 2014 och öppnandet av den brasilianska anläggningen 2016. Med de nya internationella fabrikerna kan Jaguar Land Rover nu erbjuda sina kunder fler spännande modeller, samtidigt som det ger ett skydd mot valutafluktuationer och stöder en globalt konkurrensutsatt bransch.

Vid dagens ceremoni kommenterade professor Dr Ralf Speth: “Invigningen av Jaguar Land Rovers nya toppmoderna anläggning i Slovakien är den senaste milstolpen i vårt globaliseringsprogram. Vår anläggning i Nitra stärker vår tillverkning och kompletterar våra befintliga anläggningar i Storbritannien, Kina, Brasilien, Indien och Österrike.”

Tillverkning i Slovakien

Jaguar Land Rover har för närvarande omkring 1 500 anställda i Nitra, varav 98 procent är av slovakisk nationalitet och 30 procent är kvinnor. En andra rekryteringsfas inleds i november då vi ser fram emot att välkomna ytterligare 850 personer i vårt världsklassteam i Nitra.

Alla fabriksanställda har deltagit i en skräddarsydd 12 veckor lång utbildning i företagets första Training Academy utomlands, en investering på 7,5 miljoner euro.

Professor Dr Speth fortsätter: “Vår diversifierade arbetsstyrka berikar våra erfarenheter från både fordonssidan och närbesläktade branscher. Det är med stort nöje jag officiellt välkomnar vårt slovakiska team till vår globala Jaguar Land Rover-familj.”

Den nya 300 000 m² stora anläggningen ligger i framkanten av aluminiumbaserad tillverkning och teknisk kompetens i Slovakien med en årlig kapacitet på 150 000 fordon per år. Vår första Land Rover Discovery rullade av produktionslinjen i september. Detta speglar företagets strävan att leverera lätta, högteknologiska fordon till sina kunder.

Anläggningen rymmer avancerad teknik och den är den första i sitt slag i Europa som använder Kukas robotiserade system som är 30 procent snabbare än traditionella löpandebandsystem. Det kommer också att innefatta en högautomatiserad lackningsprocess för högsta kvalitet och minimal miljöpåverkan.

För framtida behov har fabriken byggts så att också smarta, anslutna tillverkningstekniker kan sättas in. Exempel på detta är visualisering av verkstadsgolv genom användning av realtidsdata för att lösa problem som ger ökad processeffektivitet, snabbare leverans och högre kvalitet.

Slovakien har en etablerad sektor för bilar i lyxsegmentet, 44 % av landets samlade industri. Med ett etablerat återförsäljarnätverk i närområdet har Jaguar Land Rover köpt och lokaliserat en mängd komponenter, så som säten och fälgar, för produktion av Land Rover Discovery i Nitra och därmed skapa tusenvis jobbtillfällen i fordonsindustrins leverantörskedja i Slovakien.

I samhället

Jaguar Land Rover har ett nära samarbete med lokalsamhällena i nära anslutning till sina produktionsanläggningar världen över.

Under de senaste sex månaderna har Jaguar Land Rover lagt ner närmare 500 frivilliga timmar på projekt i Nitra och omgivande samhällen. Bland annat har man lanserat sitt första personalprogram till stöd åt 12 lokala projekt, inklusive Nitras första behandlingsrum för sensorisk terapi, och på senare tid startat en ny kapitalfond tillsammans med Pontis Foundation.

Under de senaste tre åren har Jaguar Land Rover satt ihop nya utbildningsprogram för att inspirera nästa generationens fordonsingenjörer i Slovakien.

I november hålls Land Rovers 4x4 skoltävlingi Slovakien för det tredje året. 10 skolor från Slovakien deltar i årets tävling med att konstruera och bygga en fjärrkontroll för fyrhjulsdrivna fordon som klarar att tackla tuffa terrängspår. Därtill kommer Jaguars tävling för förskolor att hållas i Slovakien i år för första gången.

Dessa program är skapade för att ta arbetslivet ut i verkligheten samt för att öka medvetenheten om karriärvägar för unga människor.

Jaguar Land Rover i Europa

Europa har den största andelen Jaguar Land Rover-återförsäljare med närmare 800 försäljningsställen i 42 länder. Sedan början av 2018 har Jaguar Land Rover sålt över 94 000 fordon i Europa.

• En ny produktionsanläggning till ett värde av 1,4 miljarder euro öppnas i Slovakien
  • Senaste steget i företagets plan för hållbar global tillväxt
  • 1 500 jobb i Nitra
  • Anläggning med avancerad tillverkningsteknik
  • Kapitalfond till förmån för projekt i lokalsamhället

Jaguar Land Rover PR sociala kanaler:

- Twitter: https://twitter.com/jlr_news?lang=en @JLR_News

- Instagram: https://www.instagram.com/jaguarlandroverofficial/ @jaguarlandroverofficial

För mer information, besök www.media.jaguarlandrover.com eller kontakta:

Søren Hyltoft

Press & PR Manager
T: +45 42142226
E:shy@jaguarlandrover.dk

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617