Range Rover SV Coupé firar debut i Genève

Range Rover SV Coupé firar debut i Genève

För nästan 50 år sedan skapade Land Rover segmentet för lyx-SUV:ar genom introduktionen av Range Rover. Nu definierar man en ny genre med världens första fullstora lyx-SUV-coupé: tvådörrars Range Rover SV Coupé i begränsad upplaga.

SV Coupé har skapats av Land Rover Design och Special Vehicle Operations och är ett utmärkt exempel på Range Rover-typisk design, hantverkskunnande och kompetens. Den har en förförisk kaross i kombination med nästa generations lyx i kupén – och den enastående terrängkompetens som förväntas av en Range Rover.Blott 999 kommer att handtillverkas av SVO för kunder världen över.

”Range Rover SV Coupé är en hyllning till Range Rovers arv. Med sin dramatiska tvådörrars-silhuett anspelar denna enastående fyrsitsiga coupé på sitt unika arv, samtidigt som den är toppmodern. Range Rover SV Coupé är en vacker skapelse och med sin överlägsna teknik den mest förnämliga, lyxiga och exklusiva Range Rover som någonsin byggts. Gerry McGovern, chefsdesigner Land Rover:

Vackra proportioner med en kraftfull hållning ger SV Coupé en oöverträffad närvaro på vägen. Bilens karakteristiska flytande tak, obrutna midjelinje och avsmalnande bakparti är Range Rover-DNA som omedelbart känns igen men som ändå kommer till uttryck på ett sätt som är unikt för detta exklusiva tillskott i Range Rover-familjen.

Renhet i linjerna

Renheten i linjerna hos SV Coupé kompletteras perfekt av eleganta dörrar med ramlösa rutor och elektrisk stängning. I kombination med panoramataket flödar ljuset in i kupén och framhäver den avkopplande, sofistikerade och moderna atmosfären.

Noggrant utvalda färgkombinationer utvändigt, bland annat en ny Contour-grafik som finns i fyra tvåtons färgriktningar, kontrasteras med hjälp av unik design på grillen samt luftutsläppen på sidorna. Detta är även den första Range Rovern som kan fås med 23-tumsfälgar (tillval).

Ännu mer lyx och utsökt hantverk finns inuti, där framsäten i semi-anilinläder tar Range Rovers redan exklusiva interiör till en ny nivå av lyx som är jämförbar med inredningen i ett privatjet eller en lyxjakt. Sätenas diamantquiltade design är unik för SV Coupé.

Varje SV Coupé kommer att handbyggas efter kundens personliga specifikationer av ytterst noggranna experter på SVO Technical Centre i Storbritannien, vilket är första gången för Range Rover.

”Introduktionen av nya SV Coupé innebär en ny nivå av individuellt uttryck i Range Rovers portfölj och bygger på framgångarna med Special Vehicle Operations befintliga skräddarsydda Range Rover-program. Responsen från SV-kunder som redan har sett bilen vid konfidentiella visningstillfällen har varit överväldigande positiv.” John Edwards, VD för Land Rover Special Operations:

SV Coupé-kunder kan välja mellanfyra färgriktningar invändigt med kontrasterande ton framifrån och bakåt, eller en rad interiörfärger i en ton. Båda alternativen finns med ett urval av tre eleganta typer av träfaner. En nyhet för Range Rover är Nautica, som noga balanserar traditionsrikt hantverk med ny teknik i en blandning av valnöt och lönn.

Som tillvalsfinish finns bland annat Liquesence, som för första gången ger Range Rover en fantastisk klar metallfinish.

Unik bil efter eget smak

Dessutom erbjuder Special Vehicle Operations SV Coupé-kunder möjligheten att förverkliga sina önskemål och skapa en verkligt unik bil helt efter eget tycke och smak, med tillgång till ytterligare 100 lackfärger, plus unika nyanser som matchas efter prov, med en rad finishar; läder i tvåtonsfärger fram och bak med skräddarsytt quiltat mönster; kontrasterande sömmar; broderade nackstöd; dörrhandtag och instegslister med gravyr och emblem i halvädelmetall.

SV Coupé är också den snabbaste fullstora Range Rovern någonsin, med en topphastighet på 266 km/h.SV Coupé drivs av en fantastisk 5,0-liters kompressormatad V8-bensinmotor på 565 hk, den starkaste motor som någonsin monterats i en fullstor Range Rover, och klarar 0–100 km/h på bara 5,3 sekunder.

Fjädringen har mer förarfokuserad avstämning än en Range Rover i standardutförande. Men även om bilen är sänkt med 8 mm är den fortfarande samlad och bekväm under alla omständigheter. Dessutom bibehåller SV Coupé oavkortat Range Rovers legendariska kompetens på alla underlag. Den klarar ett vadningsdjup på upp till 900 mm och har en dragkapacitet på 3,5 ton.

Försäljningen av Range Rover SV Coupé beräknas starta under fjärde kvartalet 2018, med priser från £240 000 i Storbritannien.

• Land Rover har skapat världens första fullstora lyx-SUV-coupé – en förförisk tvådörrars Range Rover i begränsad upplaga
  • Vackert utformade interiörer sätter nya standarder avseende material och hantverk, med stora möjligheter för SV Coupé-kunder att ge sin bil en personlig touch
  • Med sina 565 hk och 700 Nm gör den kompressormatade V8-bensinmotorn på 5,0 liter SV Coupé till den snabbaste fullstora Range Rovern någonsin, med en acceleration 0–100 km/h på bara 5,3 sekunder och en topphastighet på 266 km/h**
  • SV Coupé kommer att handbyggas på SVO Technical Centre i Warwickshire – i blott 999 exemplar för hela världen. Från £240 000 i Storbritannien
  • Presumtiva Range Rover SV Coupé-kunder kan registrera sitt intresse nu på www.landrover.com

We employ almost 42,000 people globally and support around 240,000 more through our dealerships, suppliers and local businesses. Manufacturing is centred in the UK, with additional plants in China, Brazil, India and Slovakia.

At Jaguar Land Rover, we are driven by a desire to deliver class-leading vehicles, which will provide experiences our customers will love, for life. Our products are in demand around the globe. In 2016 Jaguar Land Rover sold more than 583,000 vehicles in 136 countries, with more than 80 per cent of our vehicles produced in the UK being sold abroad.

Our innovation is continuous: we will spend more than £4 billion in the coming year on new product creation and capital expenditure.

From 2020 all new Jaguar Land Rover vehicles will be electrified, giving our customers even more choice. We will introduce a portfolio of electrified products across our model range, embracing fully electric, plug-in hybrid and mild hybrid vehicles as well as continuing to offer ultra-clean petrol and diesel engines.

Presskontakt PR & Marketing Manager +46 730317617