Stark byggindustri i Tyskland gynnar småbolagsfonderna

Nyhet   •   Jan 02, 2017 09:52 CET

Stämningsläget i byggindustrin når nya höjder - allra starkast är utvecklingen i Tyskland. Lannebo Fonder är stora ägare i bostadsutvecklingsföretaget Bonava (tidigare en del av NCC). Det positiva makroklimatet för byggindustri i Tyskland gör investeringen särskilt intressant och analytiker Hjalmar Ek ser fram emot fortsatt värdeutveckling.

- Bonava är duktiga på kompetensutnyttjande och resursoptimering tack vare deras stora geografiska spridning. Inom bostadsutveckling är det mycket som ska stämma, inte minst att anpassa verksamhet och kapacitet utifrån det ekonomiska läget eftersom efterfrågan påverkas av ränteläge, löneutveckling och sysselsättning. Att just Tysklands makroklimat för bygg utvecklas så starkt är förstås särskilt intressant med tanke på den stora befolkningen, säger Hjalmar Ek.

Bonava är det näst största innehavet i Lannebo Småbolag Select och det 13e största i Lannebo Småbolag.

Kommentarer (0)