Webb-TV: Det går bra för svenska börsbolag

Rapportsäsongen är i full gång och bevakas förstås noga av våra förvaltare. Se Charlotta Faxén i Ekonomi- och Finansnyheterna där hon sammanfattar läget och ger några exempel på särskilt intressanta bolag.

Charlotta Faxén som förvaltar Lannebo Mixfond och Lannebo Sverige Flexibel sammanfattar läget mitt i rapportsäsongen. Se henne i Ekonomi- och Finansnyheterna och lyssna även på en kort intervju i Sveriges Radio Ekonominyheterna.

Charlotta berättar om starka rapporter från exempelvis banker och verkstadsbolag. Det låga ränteläget och en stärkt efterfrågan (främst inom gruvindustrin) är de främsta förklaringarna. Charlotta lyfter exempelvis det finska verkstadsbolaget Metso som en intressant möjlighet att få exponering mot en sektor i tillväxt, men till lägre värdering än motsvarigheterna i Sverige såsom Atlas Copco och Sandvik. "I Metso finns stor chans till hävstång på lönsamheten tack vare att bolaget sänkt sina kostnader och nu går en stärkt efterfrågan till mötes", säger Charlotta.

Lannebo Mixfond har fördelen av att använda sitt allokeringsinstrument för att parera svängningarna på marknaden. I januari minskades fondens aktieandel som en följd av att Stockholmsbörsen stigit. Per den 31 januari 2017 låg aktieandelen på 64 procent.

Se Ekonomi- och Finansnyheterna här:

Lyssna på Ekonomiekot här (från 00:32): http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/845156?programid=178

• Finans, aktier, privatsparande

Johanna Hoffstedt