Webb-TV: Peter Lagerlöf förklarar konjunkturoptimismen

Lannebo Fonders makroekonom och förvaltare Peter Lagerlöf i dagens avsnitt av Ekonomi- och Finansnyheterna: "På bara sex månader har konsensus på marknaden gått från konjunkturskepticism till –optimism. Andelen förvaltare som är överviktade i aktier stiger och tillväxtprognoser för 2017 justeras upp."

Se Peter Lagerlöf i Ekonomi- och Finansnyheterna där han väljer ut några bolag i sin portfölj som är lågt värderade i förhållande till såväl resultat, som till marknadsandel och försäljningsprognos. Några exempel på favoritbolag är JM, Balder och Scandic.

Peter Lagerlöf visar även konjunkturindikatorer och poängterar att vi ser bättre tillväxt under 2017 än 2016 och stigande vinster i börsbolagen. Inkommande statistik i Europa är bättre än befarat efter brexit och i USA är såväl konsumenter som småföretag hoppfulla kring Donald Trumps utlovade stimulanser. Konsensus har skiftat mot en mer positiv konjunkturutveckling.

Peter är försiktigt positiv men menar att det givetvis finns politiska orosmoment och att värderingen på aktiemarknaden är förhållandevis hög.

En av programgästerna, förvaltare Christian Brunlid, kallar Peter Lagerlöf för Sveriges mest pricksäkra makroekonom genom tiderna.

• Finans, aktier, privatsparande

Johanna Hoffstedt