Webb-TV: Ränteförvaltare Katarina Ponsbach om framgångarna med kreditfonder

Se det senaste avsnittet av Ekonomi- och Finansnyheterna där ränteförvaltare Katarina Ponsbach berättar hur det går att skapa avkastning på obligationsmarknaden.

De långa räntorna har stigit senaste månaderna vilket ofta påverkar räntefonder negativt eftersom kursen på obligationen går ned. Men Katarina, som tillsammans med Karin Haraldsson förvaltar kreditfonderna Lannebo Corporate Bond, Lannebo High Yield och Lannebo Likviditetsfond, gör hellre investeringar med rörlig ränta.

- Vi köper nästan alltid företagsobligationer med rörlig ränta. Det ger oss en större frihet att fokusera på bolagen, istället för på det allmänna ränteläget. Inför en investering träffar vi ofta bolagens ledning och analyserar balansräkning och skuldsättning i detalj.

I sändningen berättar Katarina om några av de senaste investeringarna, t.ex. i Volvo Cars och Cramo.

- Volvo Cars, alltså biltillverkaren, är ett intressant bolag som just nu går mycket starkt med nya försäljningsrekord kvartal efter kvartal. Balansräkningen ser mycket stabil ut och i december stärktes den ytterligare, då AMF, Första AP-fonden och Folksam investerade fem miljarder i preferensaktier som en förberedelse inför börsintroduktion av bolaget. Den här obligationen äger vi gärna långsiktigt, självklart till rörlig ränta.

• Finans, aktier, privatsparande

Johanna Hoffstedt