Ramböll flyttar in i Länsförsäkringars nya kontorsbyggnad

I januari 2018 flyttar Länsförsäkringar Västerbottens ca 150 medarbetare till nytt huvudkontor. Kontoret får entré från Rådhusesplanaden och fyller entréplan upp till plan 5. De översta våningarna, plan 6 och halva plan 7 kommer att hyras ut till konsultföretaget Ramböll.

-Vi har växt ur våra befintliga lokaler och har länge letat efter nytt kontor som rymmer alla medarbetare. Nu ser vi fram emot att få flytta in i stans finaste kontorsbyggnad, säger Kjell Blombäck, affärsområdeschef på Ramböll, i en kommentar.

Ramböll är en ledande samhällsrådgivare med över 13 000 experter i Norden, Nordamerika, Storbritannien, Kontinentaleuropa, Mellanöstern och Indien. Kontoret i Umeå expanderar kraftigt och kommer att sysselsätta ca 80 medarbetare inom områdena ingenjörsteknik, design och management consulting. Företaget har också en tydlig hållbarhetsprofil.

-Avtalet är tecknat för fem år, och vi är mycket glada att få Ramböll till grannar i huset, säger Mikael Isaksson, fastighetschef vid Länsförsäkringar Västerbotten i en kommentar.

Bygget i korsningen Rådhusesplanaden/Västra Norrlandsgatan pågår för fullt, och syselsätter i dagsläget ca 80 byggnadsarbetare. Fasaden är snart på plats och nu tar det invändiga arbetet vid. När Länsförsäkringars medarbetare lämnat det blå huset i korsningen Nygatan/Rådhusesplanaden kommer ett omfattande renoveringsarbete att ta vid:

-Vi renoverar både utvändigt och invändigt, och drar igång i mars 2018. Huset, som är Q-märkt, ska återställas till sitt ursprungliga utseende, bl a kommer fasaden att återigen målas gul. Entréplanet kommer att inrymma butikslokaler och de övre planen blir kontorsytor om sammalagt ca 2 500 m2,säger Mikael Isaksson.

För mer information, kontakta:

Mikael Isaksson, fastighetschef, Länsförsäkringar Västerbotten, 070-619 91 50

Kjell Blombäck, affärsområdeschef Installation, Ramböll, 010-615 49 09