Svar på den kritik som riktats mot Länsstyrelsens djurskyddskontroller

I ett inslag i P4 Dalarna som sänts under gårdagen framförs kritik mot Länsstyrelsens arbetsrutiner kring djurkontroller. För att möta eventuell oro kring djurskyddet i Dalarna väljer vi nu att möta kritiken och ge en bredare bild av våra arbetsrutiner.

I inslaget framförs det att Länsstyrelsen åker ut och kontrollerar allt färre anmälningar av djur som misstänks för vanvård. Det stämmer att de fysiska kontrollerna har blivit färre. Bakgrunden till detta är att före 2014 visade sig över hälften av Länsstyrelsens kontroller vara obefogade. Det betyder att vid över hälften av de tillfällen som en inspektör från Länsstyrelsen åkte ut till en djurhållare för att kontrollera uppgifterna i en djurskyddsanmälan så kunde kontrollanten inte se något fel. 2011 var det så mycket som 60 procent av de fysiska kontrollerna obefogade.

Vår bedömning är att detta arbetssätt inte bidrar till ett effektivt djurskydd. Istället har vi valt att använda våra begränsade resurser till de anmälningsärenden där det finns uppenbara och allvarliga problem, till planerade, riskbaserade kontroller och för att följa upp och vidta åtgärder hos djurhållare där vi tidigare konstaterat allvarliga brister. Detta har gett resultat. Under 2016 togs det 19 beslut om omhändertagande av djur. Det är det högsta antalet beslut om omhändertagande sedan 2012.

I inslaget framkommer det också att allt färre av djurskyddsanmälningarna kontrolleras på plats. Istället utförs kontrollerna via telefon eller brev med frågor till djurägaren. Det stämmer och är ett resultat av de nya rutiner som länsstyrelserna nationellt har infört med syfte att öka effekten av djurskyddsarbetet. Vår erfarenhet är att en ifrågasatt mindre brist hos en djurhållare kan förebyggas eller åtgärdas genom information eller genom en administrativ granskning. Djurhållaren kan skicka en bild eller annan dokumentation som visar att bristen är åtgärdad eller av annan anledning inte finns. Genom att inte åka ut vid varje ärende frigör vi resurser som vi kan använda till de ärenden där det finns allvarliga problem.

I inslaget nämns också ett två år gammalt ärende gällande hanteringen av en häst som förvarades i hästtransport. I det här fallet var det en felaktig beskrivning av ärendet. Dagen efter att anmälan skett gjordes en fysisk inspektion. När nya uppgifter inkom om att hästen fortfarande inte hade flyttats utfördes en ny fysisk kontroll. Därefter följde två förelägganden innan hästen hade flyttats till en annan ort där inspektören fick bekräftat att hästen fått en egen stallplats.

Avslutningsvis vill vi säga att Länsstyrelsen alltid strävar efter att förbättra och effektivisera verksamheten och att onödigt lidande hos djur är vår högsta prioritet. Det bör också framhållas att det finns många duktiga djurhållare här i länet som gör sitt yttersta för att djuren ska må bra.

För mer information kontakta
Marie Hammerin-Söderström, rättschef, Länsstyrelsen i Dalarnas län
E-post: marie.hammerin-soderstrom@lansstyrelsen.se
Telefon: 010 225 04 78

Om Länsstyrelsen
Länsstyrelsen är en statlig myndighet som finns nära människorna i varje län. Vi är en viktig länk mellan människor och kommuner å ena sidan och regering, riksdag och centrala myndigheter å den andra. Landshövdingen är chef för Länsstyrelsen och har i uppdrag att följa utvecklingen och informera regeringen om länets behov.

Daniel Fält

Daniel Fält

Presskontakt Kommunikationsstrateg 0730 28 33 91

Om Länsstyrelsen i Dalarna

I vårt arbete ska vi, ofta i samarbete med andra, ta tillvara länets möjligheter, värna om befolkningens rättigheter och arbeta för att uppnå de nationella målen. Det är ett viktigt och många gånger svårt arbete där vår möjlighet till framgång ökar om vi kan arbeta utifrån en gemensam värdegrund. Vår värdegrund bygger på en samsyn kring våra mål och prioriteringar och utgår från de fyra ledorden rättssäkerhet, kunskap, samarbete och bra bemötande.

Länsstyrelsen i Dalarnas län
Åsgatan 38
791 84 Falun