Dialog med resenärer ska göra färdtjänsten bättre

Nu startar Länstrafiken ett kundforum för att förbättra färdtjänst, sjukresor och andra serviceresor. Kundforumet består av sex personer som kommer att träffas varje månad,med start i dag, för att utifrån synpunkter från användare av serviceresor föreslå förbättringar av trafiken.

– Serviceresorna är till för personer med behov av specialanpassad kollektivtrafik, och det är viktigt att de som använder servicen får möjlighet att säga vad de tycker om den. Vi vill veta vad våra resenärer behöver för att känna sig trygga, säger Tex Kihlström, chef för serviceresor på Länstrafiken Örebro.

Kundforumet blir ett slags samrådsmöte för att diskutera hur färdtjänst, sjukresor och andra serviceresor i Örebro län kan bli bättre. Forumet träffas för första gången i dag den 26 oktober och har därefter som mål att samlas en gång i månaden.

I kundforumets möten deltar Länstrafikens chef för serviceresor samt fem personer från länets handikapprörelse, som företräder många av resenärerna. De fem personerna från handikapprörelsen kommer från Hörselgruppen, Medicingruppen, Psykiatri- och neuropsykiatrigruppen, Rörelsehindergruppen och Syngruppen. Respektive grupp tar med sig synpunkter från sina medlemmar till kundforumet.

– Vi vill att serviceresorna ska bli mer flexibla, säkra och enkla att använda. Kundforumet är ett sätt att försöka höja kvaliteten på resorna, säger Tex Kihlström.

De förbättringsförslag som kommer upp på kundforumet tas vidare med de entreprenörer som kör serviceresorna, exempelvis taxibolag. Detta görs genom ytterligare ett månatligt möte mellan kundforumet och entreprenörerna, som Länstrafiken är sammankallande för. På dessa möten diskuteras vilka förbättringsförslag som ska genomföras, vilken aktör som är ansvarig för respektive åtgärd, och hur genomförandet ska gå till.

– En kvalitetshöjande satsning som vi redan nu genomför är att regelbundet kontrollera säkerhet och komfort på alla fordon. Vi kommer snart också påbörja en certifiering av alla våra förare, säger

Tex Kihlström.

Alla taxiförare som kör serviceresor kommer med start i november genomgå en utbildning i service, bemötande och säkerhetsfrågor. Därefter blir de certifierade enligt de kriterier som Svensk Kollektivtrafik har satt upp.

Färdtjänst, sjukresor och andra serviceresor finns för att äldre som har svårt att gå och andra personer med funktionsnedsättningar ska ha tillgång till kollektivtrafik även om de inte kan ta del av den ordinarie buss- och tågtrafiken.

• Kollektivtrafik

• serviceresor
  • färdtjänst

• Örebro

Länstrafiken är en del av Region Örebro län som ansvarar för kollektivtrafiken i Örebro län. Länstrafikens serviceresor är specialanpassad kollektivtrafik för personer som har särskilda behov. Serviceresor omfattar främst färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar för elever med särskilda behov.

www.lanstrafiken.se.

Sandra Lee