Fem av sex prisade hästar i Prix d’Amerique utfodrade med svenskt foder

I årets upplaga av världens tuffaste travlopp, Prix d’Amerique, blev det nästan storslam för svenskt hästfoder. Fem av sex prisplacerade hästar var kunder till Lantmännen Krafft och utfodrade på svenskt fiberrikt tävlingsfoder. - Vi är helnöjda med årets resultat, med bara det lilla undantaget att vi ”missade” vinnaren som är sponsrad och utfodrad med foder från vår stora konkurrent i Frankrike, Reverdy. Annars kom resterande fem av de sex prisplacerade hästarna från kunder till oss så varför hänga upp sig på den detaljen, säger Per-Gunnar Åhäll, vd för Lantmännen Krafft. Av dessa fem prisplacerade hästar var det fyra som hade tränats av Lantmännen Kraffts franska kunder och en, Super Light, från den svenske kunden Jörgen Westholms stall. - Förra året var annars tufft för oss i Frankrike med många starka konkurrenter. Trots detta exporterade vi cirka 2 700 ton hästfoder till Frankrike jämfört med 2 900 ton under toppåret 2005, säger Per-Gunnar Åhäll. Lantmännen Krafft producerade under 2006, för första gången, över 40 000 ton hästfoder och står idag för cirka 75 procent av försäljningen på den svenska marknaden. Råvarorna kommer från det svenska lantbruket, koncernens ägare, och produktionen sker i Lantmännens egna anläggningar i Falkenberg och Västerås. - Vi satsar nu på att öka exporten som förra året uppgick till totalt 6 200 ton vilket innebar en ökning med över 30 procent. De länder dit exporten ökade mest var Italien och Finland, säger Per-Gunnar Åhäll. Det är främst på foder till tävlingshästar som Lantmännen Krafft har haft sina framgångar och av kunderna dominerar många inom travsporten i sina respektive hemländer. För frågor kontakta gärna: Per-Gunnar Åhäll, vd Lantmännen Krafft, mob 070- 64 85 290 Annika Hjerpe, presschef Lantmännen, mob 070- 657 42 37 Bilder finns att ladda ner från www.lantmannen.com under fliken mediacenter / övriga pressbilder Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 44 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com