Infrastrukturminister Anna Johansson invigde unik förnybar mack i Norrköping

Nu öppnar Sveriges första publika tankstation med tre olika förnybara bränslen. I stället för fossil diesel eller bensin kommer macken att erbjuda RME, HVO och ED95, vilket är unikt och något som infrastrukturminister Anna Johansson och Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist uppmärksammade genom att delta i invigningen den 24 juni.

Efterfrågan på förnybara bränslen ökar stadigt bland företag och nu öppnar en förnybar tankstation riktad mot transportintensiva företag som eftersträvar fossilfrihet. Stationen erbjuder förnybara bränslen som kan minska koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

– Tankstationen är öppen för alla företag som vill tanka förnybart. Vi är stolta över att den nya macken i Norrköping kan erbjuda företag en möjlighet att ställa om till förnybart bränsle i befintliga fordon. Alla företag kan ansöka om tankkort och sedan börja tanka på stationen, säger David Varverud, delägare Energifabriken.

Den nya tankstationen öppnas av bränsleleverantören Energifabriken i samarbete med Lantmännen Agroetanol. Macken ligger längs med E4:an utanför Norrköping och det är premiumkvalitet av de förnybara bränslena RME, HVO och ED95 (Agro Cleanpower 95) som erbjuds. Det är bränslen som har högsta möjliga klimatnytta och driftsäkerhet för transportföretagen.

Tankstationen i Norrköping är att den första i Sverige som erbjuder tre olika förnybara alternativ, det vill säga alternativ till både fossil bensin och diesel. Utöver den nyöppnade stationen i Norrköping har Energifabriken nyligen öppnat tankstationer i Mora, Bollnäs och Hudiksvall. Dessutom erbjuds företag nu möjlighet att tanka fossilfritt även i Vimmerby och Linköping.

– För att nå målet om en fossiloberoende trafik 2030 krävs smartare transporter, effektivare fordon och nya drivmedel som kan ersätta fossil diesel och bensin. Alla förnybara drivmedel kommer att behövas i det fossilfria samhället och vi är glada över att tankstationen i Norrköping är den första i Sverige som kommer att erbjuda vårt nya drivmedel Agro Cleanpower 95 (ED95), säger Bengt Olof Johansson, vd Lantmännen Agroetanol.

Invigningen ägde rum den 24 juni klockan 11.00 på tankstationen som ligger hos Helgenäs Bulktransporter på Ströbogatan 29 i Åby, utanför Norrköping. Infrastrukturminister Anna Johansson medverkade under invigningen och talade utifrån regeringens perspektiv på förnybara bränslen och transporter. Allmänhet och press var inbjudna att delta i invigningen.

För mer information, kontakta:

Charlotte Elander, delägare Energifabriken Telefon: 0142-414 62, 070-5 944 933 E-post: charlotte@energifabriken.se
www.energifabriken.se

Bengt Olof Johansson, vd Lantmännen Agroetanol Telefon: 010-556 14 32
E-post: bengt.olof.johansson@lantmannen.com www.agroetanol.se/Agro_cleanpower_95/

Fakta om biodrivmedel

RME
RapsMetylEster, RME, är förestrad rapsolja som ersätter diesel i främst tunga fordon. RME reducerar koldioxidutsläppen med upp till 63 procent, jämfört med fossil diesel.

HVO
Hydrotreated Vegetable Oil, HVO, är ett nytt bränsle på marknaden som framställs av vegetabilisk olja eller animaliska fetter. Det är ett förnybart drivmedel som ersätter diesel i dieselmotorer och som reducerar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent.

Agro Cleanpower 95
Agro Cleanpower 95, eller ED95, är ett drivmedel för anpassade dieselmotorer baserad på etanol från närodlad spannmål som minskar koldioxidutsläppen med mer än 90 procent jämfört med fossil diesel.

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, grön energi och livsmedel. Vi ägs av 29 000 svenska lantbrukare, har 8 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord.. Läs gärna mer på: www.lantmannen.se/omlantmannen