Ny ledning i Lantmännen Kronfågel utsedd - Peter Rasztar ny vd och Mogens Jensen, vice vd

Till ny verkställande direktör i Lantmännen Kronfågel Holding har utsetts Peter Rasztar, 62 år. Han tillträder sin befattning den 13 november 2006. Peter Rasztar, som är född i Danmark, var vd i Swedish Meats under åren 2001 till 2005. Han har tidigare haft ledande positioner i skandinavisk livsmedelsindustri, bland annat som vd för Tulip International i Danmark och England och som vd för Danexport. Till vice vd har utsetts Mogens Jensen, 46 år. Mogens Jensen är produktionsdirektör i Lantmännen Kronfågel och har erfarenhet av internationell livsmedelsindustri, bland annat inom Borden Foods och MD Foods, och med en bakgrund inom marknadsföring. - Vi är mycket glada att Peter vill åta sig uppgiften. Företaget får en ledning som inom sig kombinerar mångårig erfarenhet av strukturarbete och marknadsfrågor i Skandinavien och internationellt. Med Mogens får vi dessutom ett ungt och framtidsinriktat engagemang, säger Nils Orrenius, styrelseordförande i Lantmännen Kronfågel - Peter Rasztar har ett mycket krävande uppdrag framför sig. Situationen i Lantmännen Kronfågel är bekymmersam och företaget behöver genomföra ett stort antal åtgärder för att uppnå acceptabel lönsamhet. Peter Rasztar har gedigna branschkunskaper och har tidigare visat stor förmåga att leda förändringsprocesser. Vi välkomnar honom varmt till Lantmännen, säger Birgitta Johansson-Hedberg, vd och koncernchef i Lantmännen. Bilder på Peter Rasztar och Mogens Jensen finns att ladda ner från www.lantmannen.com under fliken mediacenter/bildarkiv/övriga pressbilder För vidare information kontakta: Birgitta Johansson-Hedberg, VD och koncernchef, Lantmännen: 48 8 65 74 20 00 Nils Orrenius, styrelseordförande, Lantmännen Kronfågel: 0705 176 076 Lisette Schulman, Informationsdirektör Lantmännen: 0735 310 123 Bessie Wedholm, Informationschef Lantmännen Kronfågel: 0702 79 35 99 Fakta/Lantmännen Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi och lantbruk. Exempel på Lantmännenägda varumärken är Axa, Kungsörnen, Start, Skogaholm, Hattings, Schulstad och Kronfågel. Butikskedjan heter Granngården. Lantmännen ägs av 49 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, är verksam i 19 länder och omsätter 30 miljarder kronor. Läs gärna mer på www.lantmannen.com