Varannan svensk gör matlåda

51 procent av svenska folket som tar vara på sina matrester gör matlådor för att slippa slänga den mat som blir över. Enligt Lantmännens undersökning om mathushållning är svenskar generellt sett duktiga på att göra matlådor, dock med vissa regionala skillnader.

Svenskarna är dåliga på att laga nytt av rester, endast tre procent gör nya rätter av det som blir över när man lagar mat. Matlådan är däremot starkt etablerad i över femtio procent av de svenska hushållen. Denna vecka är ”Var rädd om maten-veckan”, då Lantmännen utmanar svenskarna att inte slänga någon mat under hela vecka. Som startskott på veckan och ännu ett led i att minska matsvinnet, delar Lantmännen ut 7 000 matlådor runtom i landet.

– Matlådan är en svensk favorit och vi vill uppmuntra och uppmana ännu fler till att göra matlådor, en enkel åtgärd för att bidra till minskat matavfall, säger Johan Karlström, chef för division Livsmedel på Lantmännen.

Storstadsbor sämst på att göra matlåda
Storstadsborna, 42 procent, tillsammans med skåningarna, 38 procent, är sämst på att göra matlådor av sina matrester. Bortsett från Stockholmsområdet är Svealand flitigast, 62 procent. Norrlänningarna kommer inte långt därefter med 59 procent.

Förutom en smart matlåda med olika fack har Lantmännens släppt en pocketbok ”Var rädd om maten”, innehållande 50 recept för 100 dagar, ett hjälpmedel för att tänka om och tänka nytt med sina matrester. Den kan beställas på
www.lantmannen.se

Matlådor delas ut på följande platser tisdagen den 23:e november:
Stockholm – T-centralen kl. 07.00-10.00
Göteborg – Centralstationen kl. 07.00-10.00
Malmö – Centralstationen kl. 07.00-10.00
Västerås – Centralstationen kl 06.00-17.00
Örebro – Centralstationen kl 06.00-17.00
Sundsvall – Centralstationen kl 06.00-17.00

En vecka om mathushållning i hela Europa
Nu under vecka 47 är det också European Week for Waste Reduction, ett ”Var rädd om maten-projekt” som har till syfte att minska avfallshanteringen inom EU. Lantmännen ingår också i saMMa, Samverkansgruppen för minskat avfall. SaMMa har bildats på initiativ av Naturvårdsverket för att det behövs flera aktörer som tillsammans kan påverka, inspirera och minska det onödiga livsmedelssvinnet. Gruppen består idag av representanter från Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Konsumentföreningen Stockholm, Avfall Sverige, SLU, SIWI, Lantmännen, IVL Svenska Miljöinstitutet, Svensk Dagligvaruhandel och Livsmedelsföretagen.

Fakta om kampanjen
Med fokus på att få svenskar att slänga mindre mat pågår Lantmännens kampanj ”Var rädd om maten” under hela vecka 47. Under hela denna vecka uppmanar Lantmännen svenska folket att inte slänga någon mat. Via inlägg på Facebook-sidan ”Var rädd om maten-veckan” uppmanas konsumenter att skriva ner och dokumentera hur mycket mat de slänger under en vecka. Debatten och inläggen har till syfte att minska miljöpåverkan, förbättra konsumentens egen ekonomi och inspirera till bra matlagning och roligare mat av rester.

Du hittar kampanjen på www.facebook.com/jordtillbord eller via www.lantmannen.se där du även kan beställa pocketboken ”Var rädd om maten”.

Om undersökningen
Lantmännen intervjuade 1000 personer om deras syn på mat och matrester under oktober månad 2010.

För mer pressinformation, recept och bilder:
www.lantmannen.com/varraddommaten

För frågor kontakta gärna:
Jenny Svederman, presschef Lantmännen
Tel: + 46 705 87 42 34
jenny.svederman@lantmannen.com

Fakta/Lantmännen
Lantmännen är en av Nordens största koncerner inom livsmedel, energi, maskin och lantbruk. Exempel på Lantmännens varumärken är Axa, GoGreen, Gooh, Hatting, Kronfågel och Kungsörnen. Lantmännen ägs av drygt 37 000 svenska lantbrukare, har fler än 10 000 anställda, är verksamt i 18 länder och omsätter 35 miljarder kronor. Lantmännen har verksamhet i hela förädlingskedjan – från jord till bord.
Läs gärna mer på
www.lantmannen.com och www.lantmannen.se

• matlådor
  • matrester