Katja Skånér ny VD på Lappset

Från och med 1 april 2017 blir Katja Skånér ny VD för Lappset, som tillverkar lek- och parkutrustning för utomhusbruk. Katja har arbetat på Lappset sedan 2010, tidigare i rollen som marknads- och försäljningschef. Hon efterträder Sören Silén som varit VD sedan 2000. Lappset har även anställt Maria McVarnock, marknadschef, samt Petra Löfgren, landskapsarkitekt.

Sören Silén sitter kvar i styrelsen men efter 17 år på VD-posten lämnar han nu över rollen till Katja Skåner.

- Katja är oerhört kompetent, jag och styrelsen känner ett stort förtroende för henne. Lappset behöver en yngre förmåga vid rodret; inte minst någon som förstår hur vi kan nå fram digitalt. Katja är dessutom en uppskattad kollega och omtyckt bland medarbetarna. Hon kommer att göra ett fantastiskt jobb, säger Sören Silén.

Katja Skånérs uppdrag blir att förvalta den positiva utveckling som Lappset visat de senaste åren. Under 2016 ökade företaget omsättningen till 73 miljoner, från 68 miljoner under 2015. Tillväxtmålen för 2017 är fortsatt höga, något Katja ser på med tillförsikt:

- Lappset är inne i ett expansivt skede och det kommer inte att mattas av. Sverige växer och behöver bygga fler både bostäder och skolor, inklusive lekutrustning på gårdarna. Efterfrågan på skräddarsydda nyckellösningar kommer att öka snabbt nu – och när det sker ska vi stå längst fram i ledet, säger Katja Skånér.

- Sedan vilar ett större ansvar på mina axlar än bara det ekonomiska – och det är att säkra att Lappset fortsätter skapa utomhusmiljöer som lockar ut alla stillasittande barn. Idag händer mer inomhus än utomhus; en utveckling som leder till diabetes, övervikt och orkeslöshet hos många unga. Vi ska fortsätta vara relevanta och våga tänka nytt för att locka fler att gå ut och röra på sig.

Katja har arbetat på Lappset sedan 2010, tidigare i rollen som marknads- och försäljningschef. Hon har en lång bakgrund inom kommunikation och är utbildad civilekonom vid Stockholms Universitet.

Nytillträdd marknadschef på Lappset blir Maria McVarnock. Hon har en bakgrund från reklambranschen, bland annat som grafisk formgivare och fotograf. Lappset har även anställt en ny landskapsarkitekt. Petra Löfgren kommer närmast från parkförvaltningen i Västerås stad.

För mer information, kontakta:

Katja Skånér
katja.skaner@lappset.com