Lappset skalar upp – orderingången ökat med 70%

Framgångarna fortsätter för lek- och parkutrustningsföretaget Lappset som haft ett riktigt starkt första halvår 2018. I pipen ligger en orderbeställning värd 30-40 mkr, där Lappset som ensam leverantör ska rusta upp och bygga runt 50 lekplatser runtom i Sverige. Säljstyrkan har ökat från 5 till 8 personer, fler arbetar i fabriken i Enköping och större lokaler ska etableras för produkthanteringen.

Efter en omsättningsökning på 10 procent under 2017 var strategin för 2018 att fortsätta växa med fokus på parksidan. Sex månader in i året kan man konstatera att planen håller: Lappset ser redan en 70 procentig orderökning jämfört med förra året. 35 procent står parkprodukterna för.

Den senaste stora vinsten är ett exklusivt ramavtal med ett av de största fastighetsbolagen i landet, som innebär att Lappset ska bygga och rusta upp drygt 50 lekplatser runt om i Sverige. Arbetet ska vara klart i augusti 2019 och ordervärdet ligger på mellan 30 och 40 mkr.

Därmed skalar Lappset upp produktionen rejält, med fler anställda både på kontoret och i fabriken. Man ska även etablera nya tillfälliga lokaler i form av ett stort industritält för att säkerställa att inga tidsplaner rubbas.

– Jag tror att en stor anledning till att vi vinner så här stora uppdrag är för att vi är nästan ensamma kvar om att producera lokalt. Tack vare det har vi kapacitet att leverera storskaligt – med oklanderlig kvalité – under snäva tidsramar. Det är inte alla aktörer som klarar det idag, säger Katja Skånér, vd på Lappset.

Konstgräs och sandrengöring
Det är inte enbart på parksidan Lappset växer. Affärsområdet PlayCare – där tjänster som lekplatsbesiktningar och sandrengöring samt produkter som konstgräs ingår – har också bidragit starkt till ökningen under 2018.

– Intresset för tjänster som sparar på naturens resurser är extremt stort nu. Vi har investerat i en maskin som kan rena sanden i exempelvis lekplatser från glas, skräp och bakterier vilket gör att man slipper byta ut den helt. Vi har också eget konstgräs vilket innebär att Lappset kan bygga såväl fullskaliga fotbollsplaner som gräsytor på lekplatser och träningsytor, säger Katja Skånér.

Lappsets omsättning för 2017 landade på 80.7 mkr, en ökning med 10 procent jämfört med året innan. Budget för 2018 ligger på 86 mkr – och prognosen för året är 100 mkr. Målet för 2020 är 120 mkr.

– Jag är ödmjuk inför konjunkturen och väl medveten om att förhållandena på marknaden kanske inte alltid kommer att vara såhär gynnsamma. Men nu gläds vi åt framgångarna och rustar för framtiden. Jag är riktigt stolt över vad vi på Lappset har åstadkommit tillsammans, säger Katja Skåner.

För mer information, kontakta:
Katja Skånér
katja.skaner@lappset.com

Om Lappset

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lek-, park och träningsutrustning. I produktutbudet finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och äldre. Våra lekplatser, utegym, seniorgym och parkprodukter skapar glädje för miljoner människor i över 50 länder. Tillverkningen av parkutrustning sker i Enköping, där även Lappset Sweden har sitt kontor. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland. Läs mer på www.lappset.se

Jens Lindgren

Presskontakt VD Sverige 070-639 65 70

Lappset Sweden säljer och tillverkar lek- park och träningsutrustning

Lappset Group är en av världens ledande tillverkare av lek-,park- och träningsutrustning i Europa. I vårt produktutbud finns aktivitetsutrustning för såväl barn som vuxna och seniorer. Våra lekplatser, utegym, seniorgym, interaktiv lek och parkourprodukter skapar glädje för miljoner människor i fler än 60 länder. I Sverige och Finland erbjuder företaget också omfattande servicetjänster såsom montering, besiktning och renovering av utrustning för lek och träning. Lappset Sweden har sitt kontor i Enköping. Moderbolaget Lappset Group ligger i Rovaniemi, vid polcirkeln i Finland.

Lappset Sweden
Litslena Sneby 2