19 av 26 kommuner i Stockholms län klättrar i Bästa skolkommun

Hela 19 av 26 kommuner i Stockholms län förbättrar sin placering i Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun. Danderyd är länets högst rankade kommun på 16:e plats i hela riket.

Hela rankingen hittar du här: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

För sjuttonde året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Stockholms län toppas listan i år av Danderyds kommun, Salems kommun och Nacka kommun. Danderyd placerar sig som nummer 16 i hela landet.

– Bästa skolkommun har blivit en årlig dörröppnare till viktiga diskussioner med kommunen som är lärarnas största arbetsgivare om vad som leder till goda skolresultat. I år har vi också ett nytt avtal att ta med oss in i diskussionen om lärarnas förutsättningar att få göra ett bra jobb. Det sätter fokus på arbetsgivarens ansvar för det ­arbetsmiljöarbete som gör verklig skillnad på varenda skola och förskola, säger Anita Mellberg, ordförande Lärarförbundet Danderyd.

Lärare har rätt till bra villkor

Bästa skolkommun rankar inte enskilda skolor eller lärare, istället tittar vi på hur kommuner har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier. Oavsett kommunens placering i undersökningen har lärare rätt att kräva bra villkor och förbättringar för att kunna göra ett bra jobb.

Av kommunerna i Stockholms län är det 19 som förbättrar sin rankning, medan sju gått bakåt. Jämfört med resten av landet klarar sig en del bättre än snittet, andra sämre. 13 av 26 kommuner ligger på den övre halvan i undersökningen, 13 på den nedre.

– Vi har en fantastisk lärarkår som med hårt arbete har vänt kunskapsutvecklingen. Men lärarbristen är akut och står i vägen för varje elevs rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare. För att fler ska vilja bli och förbli lärare behöver Sverige attraktiva lärararbetsgivare som värnar och värderar sin lärarkår överallt, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Lönen, elevernas meritvärde i åk 9 och andelen elever som uppnår högskolebehörighet hör till Stockholms läns relativa styrkor i årets ranking, medan länets kommuner placerar sig lägre när vi jämför lärartätheten, lärarnas utbildningsnivå och andelen elever som fullföljer gymnasiet inom tre år.

Skriv på för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan – det är också ett verktyg för att synliggöra nödvändiga åtgärder. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget, som att städa, fixa vikarier och kopiera. Därför startar vi uppropet – #renodlaläraruppdraget – för att uppmana landets huvudmän att försäkra sig om att lärarkompetensen får användas till det som spelar roll för elevernas lärande och utveckling.

– Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner. Lyssna och lita på att lärarna tar sitt yrkesansvar bara de får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll för eleverna. Allt börjar med bra lärare – tillsammans, säger Johanna Jaara Åstrand.

Mer information om hur rankningen är gjord hittar ni här.

Så klarar sig kommunerna i Stockholms län i Bästa skolkommun 2018
Haninge kommun 237 249 -12
Sigtuna kommun 241 177 +64
Nynäshamns kommun 269 265 +4

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.