- Ändra inte ett vinnande koncept!

Kommentar till Ekots granskning om att rekordmånga söker yrkesutbildningar. - Det är glädjande att gymnasieskolans yrkesutbildningarna är så populära. Vi behöver duktiga yrkesmän och kvinnor i Sverige. Det är viktigt att fortsätta att satsa på yrkesutbildningarna för att ytterligare höja kvalitén, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet. Enligt Ekot är det fler än tidigare som söker de yrkesförberedande programmen på gymnasieskolan. - Det viktigt att inte ändra på ett vinnande koncept. Regeringen borde se positivt på det höga söktrycket och vara glada över att så många elever tycker att yrkesprogrammens utformning och innehåll är bra. Det är mycket viktigt att yrkesutbildningarna även framöver ger behörighet att söka till högskolan annars riskerar vi att få färre som söker i framtiden, säger Eva-Lis Preisz. - Med ett så högt söktryck är det mycket viktigt att alla elever garanteras utbildade lärare. Vi vet att det råder brist på yrkeslärare med lärarutbildning och vi kräver att regeringen skapar fler möjligheter för de yrkesverksamma som vill utbilda sig till lärare, att kunna göra det. Det krävs satsningar på så väl validering som studiemedelsfinansiering, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz Förbundsordförande Lärarförbundet Tel: 070-576 72 38 E-post: eva-lis.preisz@lararforbundet.se Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 E-post: matilda.larsson@lararforbundet.se Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.