- Allvarlig signal om skolan

- Resultatet av utvärderingen är allvarligt - men inte oväntat. Dessa elever har under sin tid i skolan varit med om den största resursförsämring som svensk skola någonsin utsatts för. Färre lärare och större grupper får konsekvenser. Därför är det djupt oroande att många kommuner återigen är i färd med att minska skolans möjligheter. Det säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, i en kommentar till Skolverkets stora utvärdering av grundskolan, som presenterades på torsdagen. - Skolan har fått kraftigt höjda krav, men sätts på undantag när det gäller resurser. Detta är svårt att tänka sig om någon annan samhällssektor. När bilindustrin får höjda säkerhets- och miljökrav investeras miljarder i utvecklingsarbete. För skolans del får varje ny elevgeneration bara resurser som motsvarar driftskostnader och lärarna ges inte tid för kompetensutveckling och strukturerat utvecklingsarbete. - Resultatet påverkas i hög grad av att var tredje lärare i grundskolan saknar rätt utbildning för sitt jobb. Att var tredje bilbyggare skulle sakna utbildning för sitt jobb är otänkbart. Detta påverkar givetvis elevernas resultat. Alla elever har rätt att undervisas av utbildade lärare, ett ansvar som kommuner och fristående skolor måste ta, säger Eva-Lis Preisz. - Ökad politisk styrning löser inte skolans problem. Lärarna vet vad som behöver göras, och alla elever och skolor har inte samma behov. Vad som krävs är mer tid och större inflytande över den egna skolan för lärare, skolledare och elever. Det har vi möjlighet att åstadkomma i den avtalsrörelse som nu stundar, säger Eva-Lis Preisz. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande Lärarförbundet, 070-576 72 38 Upplysningar: Alf Lindberg, pressansvarig, 070-316 67 14 Om Lärarförbundet Lärarförbundet är Sveriges största organisation för lärare med över 225.000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.