Arboga toppar Bästa skolkommun i Västmanlands län

Arboga är den kommun i Västmanlands län som placerar sig högst i Lärarförbundets årliga rankning Bästa skolkommun. Kommunen rankas som nummer 69 av 290 kommuner. Fagersta ligger lägst i länet på plats 290.

Hela rankingen hittar du här: https://www.lararforbundet.se/basta-skolkommun

För sjuttonde året i rad presenterar Lärarförbundet sin rankning Sveriges Bästa skolkommun. I Västmanlands län toppas listan i år av Arboga kommun, Surahammars kommun och Kungsörs kommun. Arboga placerar sig som nummer 69 i hela landet.

– Bästa skolkommun har blivit en årlig dörröppnare till viktiga diskussioner med kommunen som är lärarnas största arbetsgivare om vad som leder till goda skolresultat. I år har vi också ett nytt avtal att ta med oss in i diskussionen om lärarnas förutsättningar att få göra ett bra jobb. Det sätter fokus på arbetsgivarens ansvar för det ­arbetsmiljöarbete som gör verklig skillnad på varenda skola och förskola, säger Maria Wernersson, ordförande Lärarförbundet Arboga.

Lärare har rätt till bra villkor

Bästa skolkommun rankar inte enskilda skolor eller lärare, istället tittar vi på hur kommuner har satsat på skolfrågor utifrån 13 olika kriterier. Oavsett kommunens placering i undersökningen har lärare rätt att kräva bra villkor och förbättringar för att kunna göra ett bra jobb.

Av kommunerna i Västmanlands län är det fem som förbättrar sin rankning, medan fem gått bakåt. Jämfört med resten av landet landar trots det en förhållandevis stor andel av kommunerna i Västmanlands län en bit ner i Bästa skolkommun. Åtta av tio kommuner ligger på den nedre halvan i undersökningen.

– Vi har en fantastisk lärarkår som med hårt arbete har vänt kunskapsutvecklingen. Men lärarbristen är akut och står i vägen för varje elevs rätt att undervisas av utbildade, behöriga lärare. För att fler ska vilja bli och förbli lärare behöver Sverige attraktiva lärararbetsgivare som värnar och värderar sin lärarkår överallt, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Elevernas meritvärde i åk 9, lärartätheten och resurstilldelningen hör till Västmanlands läns relativa styrkor i årets ranking, medan länets kommuner placerar sig lägre när vi jämför lönen, andelen elever som uppnår högskolebehörighet och lärarnas utbildningsnivå.

Skriv på för att renodla läraruppdraget

Bästa skolkommun är inte bara ett verktyg för att visa hur mycket landets 290 kommuner väljer att satsa på skolan – det är också ett verktyg för att synliggöra nödvändiga åtgärder. Vi vet att lärare varje dag gör uppgifter som inte tillhör kärnuppdraget, som att städa, fixa vikarier och kopiera. Därför startar vi uppropet – #renodlaläraruppdraget – för att uppmana landets huvudmän att försäkra sig om att lärarkompetensen får användas till det som spelar roll för elevernas lärande och utveckling.

– Det finns inga genvägar till bra skolresultat. Att försäkra sig om att lärare har rätt förutsättningar i mötet med varje barn och elev måste vara högsta prioritet för alla kommuner. Lyssna och lita på att lärarna tar sitt yrkesansvar bara de får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll för eleverna. Allt börjar med bra lärare – tillsammans, säger Johanna Jaara Åstrand.

Mer information om hur rankningen är gjord hittar ni här.

Så klarar sig kommunerna i Västmanlands län i Bästa skolkommun 2018
Kommun Ranking 2018 Ranking 2017 Förändring
Arboga kommun 69 83 -14
Surahammars kommun 132 184 -52
Kungsörs kommun 154 223 -69
Hallstahammars kommun 196 190 +6
Köpings kommun 211 189 +22
Norbergs kommun 255 288 -33
Västerås kommun 256 259 -3
Sala kommun 263 180 +83
Skinnskattebergs kommun 284 272 +12
Fagersta kommun 290 266 +24

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.