Auktorisation för elevernas skull!

Kommentar till ny auktorisationsutredning. - Det är bra att regeringen nu tagit ta i den viktiga utredningen om auktorisation för lärarna. Vi utgår ifrån att de direktiv som utredaren får kommer att innebär att en auktorisation ska omfatta alla utbildade lärare i alla skolformer och pedagogiska verksamheter, säger Roger Bodin förste viceordförande i Lärarförbundet. Ny utredare blir Jörgen Ullenhag. Lärarförbundet välkomnar honom och ser fram emot ett bra samarbete. - Syftet med en lärarauktorisation måste vara att den ska fungera som en garant för elevernas lärande och för att alla elever, oavsett skolform eller bostadsort, ska få en likvärdig utbildning av hög kvalitet, säger Roger Bodin. Elevers rätt till utbildade lärare är en fråga som Lärarförbundet drivit under en längre tid. - Auktorisationsutredningen bidrar också till att lyfta frågan om lärarbehörigheten. En lärarauktorisation innebär att läraryrkets ställning i samhället stärks. Detta gynnar elever, lärare och samhället i stort, säger Roger Bodin. För ytterligare information, kontakta: Kommentarer: Roger Bodin, förste viceordförande Lärarförbundet, Tel: 0705-365050 Upplysningar: Matilda Larsson Pressekreterare Lärarförbundet Tel: 08-737 69 02 Vill du veta mer om vad Lärarförbundet tycker? Se www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.