Bästa musik- och kulturskolan i Hällefors kommun

Till Bästa musik- och kulturskolekommun har Lärarförbundet för 2009 utsett Hällefors kommun. Hällefors får utmärkelsen för att kommunen på ett föredömligt sätt satsat på musik- och kulturskolan och gett barn och ungdomar möjlighet att skapa och lära tillsammans.

- Med utmärkelsen vill Lärarförbundet uppmärksamma det fantastiska arbete som sker i en skolform som betyder så mycket för barn och ungdomar och sätta fokus på de kommuner som satsar på sin musik- och kulturskola, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Undersökningen som ligger till grund för utmärkelsen bygger på en sammanställning av de resurser som kommunen satsar på musik och kulturskolan, räknat i kronor per invånare i åldern 7-15 år samt den medelavgift som tas ut för musik- och kulturskolan.

- Det är viktigt att kommunerna tar sitt ansvar för musik- och kulturskolan så inte höga avgifter utestänger någon. Vi får nu oroande signaler om nedskärningar i musik- och kulturskolorna som kan innebära sämre tillgänglighet och ännu högre avgifter. Låt inte barnen betala krisen, säger Eva-Lis Sirén.

De tio bästa musik- och kulturskolekommunerna är:
1. Hällefors
2. Mora
3. Ludvika (Västerbergslagens Dans och musikskola)
4. Ånge
5. Bollnäs
6. Kramfors
7. Piteå
8. Mark
9. Härjedalen
10. Luleå

Upplysningar: Håkan Carlsson, presschef Lärarförbundet, 08-737 69 02

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 225 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan.

• eva-lis sirén
  • bästa musik- och kulturskolekommun
  • hällefors kommun