– Bra att elevernas rättigheter förstärks med ett nytt barn- och elevombud.

PRESSMEDDELANDE FRÅN LÄRARFÖRBUNDET 060310 Kommentar till tillsättningen av ett barn- och elevombud – En trygg och inspirerande miljö för våra elever är en förutsättning för lärandet, säger Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet. Vi tycker att det är bra att elevernas rättigheter klargörs och förstärks med ett nytt barn och elevombud. Den nya lagen om förbud mot diskriminering och kränkande behandling av barn och elever träder i kraft den 1 april 2006 och som en konsekvens av detta inrättas inom Skolverket ett barn- och elevombud. - Lärarförbundet hälsar Lars Arénius välkommen som barn- och elevombud. Vi tror på ett gott samarbete för att stärka elevers rättigheter och deras situation i skolan. Vi lärare arbetar redan idag aktivt mot kränkande behandling och trakasserier av elever. För att arbetet ska bli ännu bättre krävs kompetensutveckling för lärare och ökade kunskaper kring elevernas situation, säger Eva-Lis Preisz. Kommentarer: Eva-Lis Preisz, ordförande i Lärarförbundet, 0705-767238 Upplysningar: Matilda Larsson, pressekreterare, 08-737 69 02 Läs mer på www.lararforbundet.se Om Lärarförbundet Lärarförbundet är ett fackligt yrkesförbund med 228 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, fritidspedagoger, skolledare och lärare på högskolan. Lärarförbundet är Nordens största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan.