​Dokumentationskraven kväver lärarkåren - 4 av 10 överväger att lämna yrket

Svensk skola genomsyras av en osund dokumentationskultur. Det har gått så långt att 82 procent av lärarna i dag säger att dokumentationskraven gör dem stressade och fyra av 10 överväger att lämna yrket, det visar en ny rapport från Lärarförbundet.

- Det är absurt att vi med dagens lärarbrist riskerar att förlora ytterligare lärare på grund av att de tvingas dokumentera istället för att utveckla elevernas lärande och förbättra undervisningen. Politikerna måste ta sitt ansvar på alla nivåer och sätta stopp för dokumentationshetsen- den är förödande , säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.

Rapporten som släpps idag bygger på undersökningar från Novus och finns att läsa i sin helhet på Lärarförbundets hemsida. www.lararforbundet.se/mindredokumentation

Osund kultur

Resultaten visar på en osund dokumentationskultur som gör att lärare både tappar motivation och värdefull tid till planering.

Dokumentation av elevernas lärande ska utgöra en liten del av vad lärare använder sin arbetstid till. Men idag stjäl dokumentationen värdefull tid från planering av undervisningen och har blivit ett allvarligt arbetsmiljöproblem. 6 av 10 lärare anser att lägre dokumentationskrav är den viktigaste åtgärden för att minska arbetsbelastningen.

Ryggen fri

En betydande del av den dokumentation som idag görs om att hålla ryggen fri och att gardera sig i sin yrkesutövning. Det visar sig att drygt 6 av 10 lärare dokumenterar mer än de behöver av rädsla för att bli ifrågasatt av elevernas föräldrar.Det är ett uppseendeväckande resultat.

- Föräldrar har börjat uppföra sig som kunder. Istället för en sund dialog drabbas många lärare av en massa kravställande som försvårar deras yrkesutövning. Lärarna känner sig tvingade till omfattande dokumentation som stöd för sina bedömningar, vilket stjäl tid från elevernas behov. Det är ohållbart, säger Johanna Jaara Åstrand.

Lärarförbundet är Sveriges största lärarorganisation och driver frågor som utvecklar läraryrket och skolan. Lärarförbundet är ett fackligt professionsförbund med 232 000 medlemmar. De största medlemsgrupperna utgörs av lärare i grund- och gymnasieskolan, förskollärare, lärare i fritidshem, skolledare och lärare på högskolan.